Vrijdag, 30 april 2004

19:41 Politiek Cafe II

Zoals ik gisteren al schreef, was er gisteravond een politiek cafe in cafe ‘De Jonker’. Helaas geen foto, de foto is te donker. Anyway, een leuke discussie met winkeliers/centrum-ondernemers, AOZ bestuurders, centrum wethouder Netty Klomp, Fons Eijkelkamp (Eijkelkamp Agrisearch Equipment) en Dick Spies (Lindus, Gibo groep) live uitgezonden door Favoriet FM.

In het discussie deel, die per onderdeel werden ingeleidt door Dick Spies en waar John Overmars (Favoriet FM) met een soort discussie/interview stijl zorgde voor het blijven lopen van de discussie, ontstonden leuke discussie over en weer. Natuurlijk kwamen hot-topics zoals het parkeren, het DPO en de laatste loodjes van het centrumplan aan de orde.

Minpuntje was dat er geen zaalversterking was in het cafe, wellicht om een technische reden, waardoor sommige sprekers aan de andere zijde van het cafe lastig te volgen waren. Iets wat de diepgang in de discussie geen goed doet, naast een heen en weer lopende discussie leider, wat de vaart uit de discussie haalt. Niet erg hoor, maar wellicht toch iets om het een volgende keer iets anders te doen. Tweede discussieleider?

Al met al een mooie discussieavond wat tot ver na 12-en door ging onder het genot van een heerlijk getapt Palmpje.


Donderdag, 29 april 2004

15:09 Zevenaar Viermaal Daags

In maijn postvakje, het volgende persbericht van de gemeente Zevenaar:
Persbericht

Zevenaar Viermaal Daags

Deze week wordt in de gemeente Zevenaar een start gemaakt met de uitvoering van het project ‘Viermaal Daags’. Doelstelling van dit project is om tot een oplossing te komen voor de ‘haal-en-breng problematiek’ rondom basisscholen.
De schoolroutes van de kinderen worden soms als onveilig ervaren. Door de onveiligheid op de schoolroutes te verlagen, worden kinderen gestimuleerd om eerder zelfstandig te voet of op de fiets naar school te gaan. De parkeeroverlast in omliggende woonwijken zal hierdoor verminderen.

Onderzoeksbureau SOAB uit Breda is betrokken bij het project Viermaal Daags. In het kader van dit project gaat deze week ook een onderzoek van start. Dit onderzoek wordt verricht bij basisscholen De Carrousel (locatie Kardinaal de Jongstraat), Lindenhage en Het Kofschip (locatie Platanenlaan). Verkeersouders zullen het onderzoek uitvoeren. Medewerkers van het onderzoeksbureau hebben inmiddels instructies gegeven aan de verkeersouders.
Het onderzoek bestaat uit een ‘meting’ onder leerlingen en ouders krijgen een enquête voorgelegd. De meting moet de knelpunten op de schoolroutes in beeld brengen. Bij deze meting wordt aan kinderen steekproefsgewijs gevraagd hun schoolroute aan te geven. Hierbij wordt gevraagd welke verkeerspunten zij gevaarlijk vinden.
Ook buurtbewoners, de betrokken scholen, politie, wijkbeheer en de gemeente Zevenaar werken mee aan de probleeminventarisatie.
Onderzoeksbureau Soab zal vervolgens de resultaten van het onderzoek verwerken en met conclusies komen.

De keuze voor bovengenoemde locaties is in overleg met scholen, verkeersouders, wijkbeheer en politie gemaakt. Mede dankzij de vrijwillige inzet van de betreffende basisscholen en de verkeersouders kan het project uitgevoerd worden. Het Knooppunt Arnhem Nijmegen zal 90 procent van de kosten subsidiëren.

Samenwerkingsovereenkomst
Op basis van het onderzoek wordt bekeken hoe de gesignaleerde problemen gezamenlijk opgelost kunnen worden. Dit moet resulteren in een samenwerkingovereenkomst, waarin de gemaakte afspraken vastgelegd zijn. Deze overeenkomst zal bij de start van het nieuwe schooljaar, in september, ondertekend worden.

Evaluatie
De effecten van het project Viermaal Daags worden na een jaar gemeten en geëvalueerd. Indien het project succesvol blijkt, kunnen ook de overige basisscholen in de gemeente (en wellicht in de gehele regio Arnhem-Nijmegen) in aanmerking komen voor een dergelijk traject.

Gemeente Zevenaar, 29 april 2004


10:35 Politiekcafe in Cafe ‘de Jonker’

Ik kreeg in mijn mailbox het volgende stukje tekst:
Elke donderdagavond zendt Favoriet FM tussen 20.00 uur en 21.00 uur het programma Liemerse Zaken uit. Liemerse Zaken gaat over de economische stand van zaken in de Liemers. In het programma wordt aandacht besteed aan Liemerse bedrijven en Liemerse
bedrijvigheid.

Op donderdag 29 april komt de uitzending live vanuit café De Jonker in Zevenaar. Vanwege de live uitzending zal het programma dit keer tot 22.00 uur duren!

Tot 20.30 uur is Fons Eijkelkamp onze gast. Hij is directeur van Eijkelkamp Agrisearch Equipment. Dit bedrijf uit Giesbeek ontwikkelt en maakt apparatuur op het gebied van
milieu– en landbouwkundig onderzoek. De heer Eijkelkamp praat over de geschiedenis van het bedrijf en de nieuwste technische innovaties.

Vanaf 20.30 uur is er uitgebreid aandacht voor de middenstand in de nieuwe gemeente Zevenaar. De heer Spies van Lindus zal een inleiding verzorgen over een aantal onderwerpen, waarover vervolgens tot 22.00 uur gediscussieerd zal worden met betrokkenen uit de politiek en middenstand. U kunt zelf ook uw mening laten horen als u naar café De Jonker toekomt.

Liemerse Zaken wordt elke donderdagavond vanaf 20.00 uur uitgezonden op Favoriet FM en wordt gepresenteerd door John Overmars.
Ik zal er vanavond zijn, jij ook?


Dinsdag, 27 april 2004

15:51 Denktank

Gisteravond weer een sessie gehad met de denktank waarin diverse VVD leden nadenken over het nieuwe (cencept) verkiezingprogramma. Gelukkig zitten daar ook enkele leden bij uit de huidige gemeente Angerlo, welke eigenlijk onder de afdeling Doesburg vallen, zodat het geen stuk waordt wat alleen van toepassing is op het huidige Zevenaarse deel van de nieuwe gemeente. Wel geeft dat leuke discussies over hoe dingen in Angerlo en Zevenaar zijn geregeld, of we daar mee door willen en welke optie dan de voorkeur heeft. Zo zijn er veel zaken die an-sich goed geregeld zijn in beide gemeenten, waar je iets van moet vinden in hetverkiezingsprogramma.

Neem nu - bijvoorbeeld - OZB en andere belastingen en heffingen. Hoe ga je die invullen? Neem je de maximum variant, de minimum variant of het Gelders gemiddelde? Van alles is wat te zeggen, al kun je je afvragen of je de burgers van de nieuwe gemeente moet gaan belasten met - in deze tijd - met een dergelijke lasten verhoging.


Zondag, 25 april 2004

19:17 A12 in de nabije toekomst

Via de site www.rijkswega12.nl kun je de stand van zaken vinden of de verbouwingen aan de A12 in de komende tijd. De Trajectnota Ede-Duitse grens kun je er ook vinden. Leuk om te lezen welke alternatieven er zijn om de files op de A12 te verminderen.
Ga zelf ook eens kijken.


09:32 In de mail….

In de mailbox van vandaag:
Beste mensen,

Morgen gaat het in Politiek café Arnhem over Europa ,o.a. met o.a. landelijk VVD voorzitter Jan van Zanen., kandidaten Europa + andere coryfeeën.

3 mei Komt Ivo Opstelten (burgervader Rotterdam) de boel “op stelten” zetten in Arnhem !

Tot maandag !

(zie website voor meer info)

Anno Zijlstra
www.politiekcafearnhem.nl
Dit is politiek breed en alle partijen uit Arnhem zijn inpincipe aanwezig.
Komen jullie ook?


Zaterdag, 24 april 2004

17:19 DPO of niet?

Afgelopen woensdag was het dan zover. In de raad lag een initiatief voorstel van het CDA om te komen tot een Distributie Plannologisch Onderzoek (DPO). Echter inplaats van het eigen initiatief in te leiden, diende het CDA een amendement in op haar eigen voorstel. Het amendement was een toelichting op haar eerste voorstel. Met andere woorden geen anders voorstel, alleen iets meer uitleg er bij.

Na een korte schorsing, stelde ik de vraag, wat is er nu dan anders geworden door het amendement? Een vraag die door CDA fractievoorzitter Ria Bloemberg prima werd beantwoord. Zij stelde dat het - zoals het altijd al was bedoeld - alleen een parkeeronderzoek zou zijn. Alleen wat doet dan dat AOZ voorstel er bij, waarin toch duidelijk gevraagd werd om een flink DPO onderzoek? Volgens Ria diende de AOZ bijlage slecht als voorbeeld.

Echter vind ik, als je een document/stuk/notitie vast niet aan een voorstel en je neemt in het voorstel geen afstand van de bijlage, of delen er van, dan ga ik er van uit het dan een onlosmakelijk onderdeel vormt van het voorstel en je dus die inhoud onderschrijnft en steunt.

Door nogmaals de vraag te stellen, wat ik me nu moest voorstellen bij het geheel ontstond er een korte discussie waaruit snel bleek dat het originele voorstel helemaal van tafel was, omdat het toch eigelijk bedoeld had het oude voorstel (incl het AOZ deel) niet langer te steunen en alleen een parkeeronderzoek te willen.

Voordat ik de knop ik kon drukken om het CDA te vragen om met een nieuw voorstel te komen, brak Paul Freriks in met een orde voorstel. Een voorstel om het CDA-voorstel van de agenda te halen en het de volgende keer terug te laten komen als een nieuw voorstel. PvdA was het er wel mee eens, voor het CDA hoefde het niet persé uitgesteld te worden, had nu ook wel gekund.

Zelf vonden wij het beter als er een nieuw voorstel zou komen, om te voorkomen dat je dadelijk het college een onduidelijke opdracht geeft. Want laten we eerlijk zijn, een initiatief voorstel, met een bijlage die er slechts deels bij hoort, toegelicht via een amendement en een dicsussie in de raad.. hoe onduidelijker kun je het nog maken?

Dus het CDA komt met een nieuw initiatief, waarin gevraagd gaat worden om een parkeeronderzoek. Echter voordat dat gaat gebeuren komt de wethouder eerst nog met een informatieve raadsvergadering, om alle puntjes nog eens op de i te zetten over de stand van zaken tot aan dat moment.

Een ding is zeker, het door het CDA ingediende “DPO"-voorstel, is van tafel. Beter geen onderzoek, dan een halve.


Vrijdag, 23 april 2004

11:52 Zorg..

Op de site van Paul Freriks las ik: Plaatsen van spiraaltje niet leuk meer…..
Huisarts Maaike Mewe vertelde me dat het plaatsen van een spiraaltje per 1 januari niet meer door het ziekenfonds wordt vergoed. Tenminste als het door de huisarts gebeurd. De gynecaloog doet het via de AWBZ nog steeds gratis. Dus wat gebeurt er nu? Juist: eerst consult bij huiosarts en dan doorverwijzing naar ziekenhuisarts. Daar een intakegesprek. Dan plaatsing en later nagesprek. Buikpijn na plaatsing? Ja je gaat dan naar het ziekenhuis want die waren veranwoordelijk voor de plaatsing.

Goedkoop werd hierdoor duurkoop. En natuurlijk kunnen de huisartsen over een poosje zelf geen spiraaltje meer zetten omdat oefening ontbrak.
Daar heb ik op gezegd:
Waar zit dan de fout?

In het systeem, of in de arts die kosten wat het kost zijn patient een vergoed medicijn wil geven?

Waarom stel je niet vast de arts wellicht zijn boekje te buiten gaat, door middelen en trajecten voor te schrijven die niet noodzakelijk zijn en waar de patient wellicht (medisch gezien) slechter mee af is, los van de verspilling van geld en chemcaliën.

Wie is hier nu de populist die wil scoren op de korte termijn?

Want op de lang termijn weten we toch ook wel dat het zo niet verder kan. Juist door dit soort acties wordt de zorg onbetaalbaar.
Hoe kijk jij er tegen aan?


Donderdag, 22 april 2004

22:57 Bij Favoriet FM

Vanavond was ik op bezoek bij John Overmars - presentator van Liemerse Zaken - een radioprogramma op Liemerse omroep Favoriet FM. Er zou een korte discussie plaats vinden tussen Alfred Menting (AOZ) en mij over het DPO, wat gisteravond in raad was. Meer hier over in een andere postingen die nog zal volgen.

Hier wat foto materiaal, rest volg later.


Hier een kijkje vanuit de studio, mengtafel en technicus in beeld. Hier wordt Alfred Menting gebeld, die laat weten dat - gezien de dicussie in de raad van gisteravond - het AOZ op dit moment niet in het openbaar wenst te reageren. Alfred zou namelijk telefonisch meedoen aan de discussie. Aangezien ik op loop afstand woon van de studio was ik gewoon even langs gegaan. Daarnaast was ik nog niet in de studio van Favoriet FM geweest, dus een mooie aangelegenheid om dat eens te doen.

Doordat het AOZ het gesprek afzegde, werd daarmee de discussie meer een gesperk over wat is nu een DPO, wat er in het centrum speelt en wat een DPO nu zou kunnen veroorzaken.


Een foto na afloop van het gesprek.

Hier het programma, volgens de website van Favoriet FM :
Elke donderdagavond zendt Favoriet FM tussen 20.00 uur en 21.00 uur het programma Liemerse Zaken uit. Liemerse Zaken gaat over de economische stand van zaken in de Liemers. In het programma wordt aandacht besteed aan Liemerse bedrijven en Liemerse bedrijvigheid.

Op donderdag 22 april wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:

De heer Wortelboer van Cito Benelux in Zevenaar praat in Liemerse Zaken over zijn bedrijf. Het bedrijf levert onder meer schakelkasten aan de ICT industrie en elektrotechnische industrie, maar ook computerzuilen waarop de medewerkers van McDonalds leren om hamburgers klaar te maken,

Alfred Menting (voorzitter van de AOZ) en Renee Teunissen (raadslid voor de VVD) komen praten over de zin en onzin van een nieuw DPO, een plan waarin onder meer de mogelijkheden voor de detailhandel in Zevenaar beschreven worden,

En Roderik Peters mag zijn camping, Gelders Hof in Herwen, uitbreiden tot 90 plaatsen. Hij komt ons vertellen waarom dat voor zijn camping noodzakelijk is.

Liemerse Zaken wordt elke donderdagavond vanaf 20.00 uur uitgezonden op Favoriet FM en wordt gepresenteerd door John Overmars.


Eigenlijk had ik de uitnodiging al eerder willen posten, maar helaas kwam het daar de laatste paar dagen even niet van. Ivm de ziekte van twee commercianten even de open plek in nemen op de beurs ‘bits&chips’ in het Evoluon in Eindhoven.


Woensdag, 21 april 2004

15:51 Inloop avonden herindeling..

In het postvak:
Goedemiddag,

In mei worden er twee inloopavonden gehouden voor de burgers van Angerlo en Zevenaar om de
inwoners van beide gemeenten te betrekken bij de toekomstvisie van de nieuwe gemeente.

De eerste inloopavond voor de burgers van Angerlo wordt gehouden op donderdag 25 mei van 19.30
tot 22.00 uur in het Kulturhus in Giesbeek.

De tweede avond is bedoeld voor de inwoners van Zevenaar en vindt plaats op donderdag 27 mei van 19.00 tot 21.30 uur in het gemeentehuis van Zevenaar.

U zult tijdens deze avonden geen specifieke rol toebedeeld krijgen. Wel vragen wij u tijdens beide
avonden aanwezig te zijn en zoveel mogelijk mensen uit uw directe omgeving te motiveren naar een
van de avonden te gaan.

Zodra het hele programma bekend is, zullen wij u schriftelijk op de hoogte stellen via de postvakjes.

Met vriendelijke groet,
Nicole van der Velden


Kom je ook nog kijken?


06:26 Verplicht lidmaatschap ondernemersvereniging?

In de Gelderlander vandaag: Nijmegen: winkels allemaal aanslaan voor activiteiten

NIJMEGEN - De Nijmeegse Vereniging Binnenstad Ondernemers (VBO) studeert op mogelijkheden om alle winkeliers uit het centrum van de stad te laten meebetalen aan activiteiten die de vereniging organiseert. Nu is het nog zo dat slechts de helft van de winkeliers in het centrum lid is van de VBO en dus contributie betaalt.

Dit is in Zevenaar ook al eens aangedragen door de AOZ, daar ook in Zevenaar een aantal ondernemers geen lid is van deze ondernemersvereniging. Maar kun je een dergelijk lidmaatschap dat verplicht stellen? Vaak lijkt het dat alleen de lokale ondernemers vergezeld van van franchisenemers lid zijn van dergelijke organisaties. Maar moet je ondernemers dwingen ergens lid van te zijn? Welke invloed heeft dat op het vestigingsklimaat?


Maandag, 19 april 2004

15:46 Zelf aanvullen…

In de Parlementaire nieuwsbief las ik vandaag:
- VVD’er Wilders vindt het kabinet nog steeds veel te slap in zijn optreden tegen mogelijke terroristen. ‘De mensen zien dat in’, wijst het Kamerlid op het onveilige gevoel dat veel Nederlanders hebben. ‘Maar ja, in een land waar Balkenende en Bauer op nummer één staan, kán het ook nooit goed gaan met terrorismebestrijding.’ CDA’er Eurlings noemt de vrees van de Nederlandse burger ‘realistisch’ en ook D66-Kamerlid Bakker denkt dat het kabinet ‘een hele klus heeft’ om uit te leggen dat het wel degelijk terrorisme aanpakt. (De Telegraaf)


Inderdaad, in een land waar Bauer en Balkenende op één staan.. [vul zelf aan in het reactieblokje]


Dinsdag, 13 april 2004

13:52 Ik zou wél demonstreren tegen Keer het tij!

Werner Toonk schijft op zijn weblog: Ik zou wél demonstreren tegen Keer het tij!
Enkele activisten hebben zich de afgelopen dagen flink uitgesloofd om Nederland te laten weten dat er op paaszaterdag 10 april een demonstratie gehouden zou worden in Amsterdam, tegen het uitzetbeleid van de regering. Het kon je haast niet ontgaan. Op diverse plaatsen in het land waren kleurrijke posters opgehangen met de oproep om actie te komen voeren. Of je het nu wilde weten of niet, je kon er haast niet om heen. De opkomst was beperkt tot zo’n tienduizend mensen. Dat lijkt mij een persoon per geplakte poster.

Wat betreft dat uitzetbeleid, moet ik voorop stellen dat ik niet begrijp dat daar zo’n ophef over is. Ik zal proberen kort samen te vatten hoe ik daar naar kijk. Dat begint bij de basis van ons rechtssysteem. Als we met elkaar afspreken dat we een democratische rechtstaat willen, geregeerd door een parlementaire democratie, dan moeten we ons daar met elkaar aanhouden – en niet alleen wanneer het uitkomt. Natuurlijk zullen er gevallen zijn waarin de algemeen geldende regels zoals de Tweede Kamer die heeft vastgesteld, niet positief uitvallen of zelfs moeilijk uit te leggen zijn. Aan de andere kant hebben we wel met elkaar te beseffen dat we regels nodig hebben en dat ons land nu eenmaal niet altijd voor iedereen open kan staan om hier te wonen. Het zou immers een complete chaos worden als we op ad hoc basis zouden bepalen wie hier wel en niet kunnen blijven. Ik bewonder onze minister Verdonk voor de behendigheid en daadkrachtigheid waarmee ze de regels heeft laten vaststellen en ik vertrouw erop dat ze die op een goede manier zal laten uitvoeren.

Maar dat terzijde, want ik wilde het niet hebben over het beleid, maar over Keer het Tij – de club die de demonstratie organiseerde. Zelf zou ik dus in geen geval meelopen in een demonstratie tegen het uitzetbeleid. Als mensen dat nodig vinden, dan vind ik het overigens prima dat er gedemonstreerd wordt. Dat er echter ook actieve politici of bestuurders aan een dergelijke demonstratie meelopen, daar heb ik wat meer moeite mee. Een bestuurder of politicus in dienst van de overheid – landelijk dan wel lokaal – zou zich in mijn ogen niet moeten verzetten tegen of demonstreren tegen het beleid waarvoor ‘ie zelf (mede)verantwoordelijk is, of waarvan ‘ie geacht wordt om dat uit te voeren. Dat geldt niet alleen voor de coalitiepartijen die in Den Haag de regels maken, maar ook voor de oppositiepartijen, voor wie er in de arena van de Tweede Kamer voldoende ruimte is om het beleid ter discussie te stellen. (Collega Saranna denk daar blijkbaar heel anders over.)

Zolang het niet tegen de overheid gericht is, kan ik me overigens wel voorstellen dat er situaties zijn waarin een politicus of bestuurder wel zou demonstreren. Ik zou bijvoorbeeld graag willen demonstreren tegen Keer het Tij – en alle organisaties die deze club sponsoren. Op honderden – zoniet duizenden - illegale locaties in het land zijn immers de posters van Keer het Tij geplakt (zelfs op de pilaar voor het Groninger Museum) en dat ontsierd niet alleen het straatbeeld, maar het zadelt de gemeenschap ook nog eens op met een flinke kostenpost. Alleen al in Oud-West wordt er dit jaar 200.000 Euro uitgetrokken voor het schoonmaken van graffiti en wildplak.

Ik vind Keer het Tij milieuvandalen en pleit ervoor dat deze club flink wordt aangepakt. Wat me bovenal stoort is dat het een club is die zich voordoet alsof ze het beste met onze samenleving voor heeft, terwijl ze er in de praktijk dus een rotzooi van maken. Opmerkelijk ook dat op de site van Keer het Tij politieke organisaties als De Groenen, PvdA, Groen Links en SP staan vermeld, als aangesloten bij deze club. Jammer dat we een dergelijke club op deze manier zijn gang laten gaan – en dat die ook nog eens steun op kan rekenen van de linkse partijen.


Mee eens?
Moet het mogelijk zijn om voor jouw actie zomaar een stad(sdeel) vol te plakken?

Straks komen de verkiezingen er weer aan - je weet wel - mag dan de politiek weer alles hele vol plakken met posters en andere onzin? Is er dan geen enkele beton werk, lantarenpaal of verkeersbord veilig?

Nee, nee, het eens tijd dat als je weet hoe je posters plakt, je ook leert hoe je ze na afloop ook weer weg haalt. Want iedereen weet hoe je moet plakken. Maar als het komt op het opruimen van de troep die je maakt, dan is niemand thuis.

ps,
Op de website van Werner Toonk staat een poll over dit onderwerp. Laat (ook) daar even horen wat je er van vindt.


Zondag, 11 april 2004

17:13 Oproep stembureau

Inderdaad, gister lag ie in de bus.
Een uitnodiging om weer op een stembureau zitting te gaan nemen en deze keer is het voor de Europeese verkiezingen.

Wie daar aan meedoen?
Meestal zijn dat mensen betrokken bij de politiek en het leuk vinden om dit werk te doen. En ja, het best gezellig als het even niet zo druk is. In Zevenaar hebben we altijd 5 leden, waarvan één ambtenaar, per stembureau en je verdeelt onderling de tijden dat je aanwezig bent. Meestal zijn we op het stembureau met z’n 5-en gaan we om beurten even naar huis of wisselen even om een ommetje te maken. Tis toch een lange zit.

Moeilijk?
Nee, moeilijk is het niet, je moet alleen even de regeltjes kennen en dus weten wat wel en niet mag. Daarnaaast is het zo dat we in Zevenaar met stemmachines werken en daardoor is het werk na het sluiten van het stembureau niet veel werk. En wat je dan moet doen staat op papier, die hoef je dus alleen maar even iets om langs te lopen en uit te voeren.

Hoe kom je er tussen?
Als je het leuk vindt om ook zitting te nemen, geef je dan op bij het hoofd stembureau op het gemeentehuis (Theo Sessink).

Waar?
Tot nu toe heb ik altijd op het stembureau Subenhara gezeten en altijd met een vaste en leuke groep mensen die er elke keer weer tref.


Zaterdag, 10 april 2004

17:35 Gekozen Burgermeester II

Gisteren poste ik nog even twee linkjes naar het nieuwe wetvoorstel over de gekozen burgermeester, welke bij actief zou moeten zijn bij de volgende raadsperiode (nog niet in Zevenaar per 2005 hoor!).
Op de site van Remco Kouwenhoven had ik al een korte reactie gegeven, zie hieronder:
Ik vind de rol / bevoegdheden van de zittende burgermeester nogal lastig omdat deze zelf ook kandidaat kan zijn en dus indirect zijn/haar eigen verkiezing zou kunnen beïnvloeden. Ik vind het raar dat hiervoor geen oplossing is gezocht.
Daarnaast is het wel opvallend wat de wet zo diep in gaat op de financiëring van de campagne en de (openbare) administratie die daarvoor moet worden bijgehouden en schenkingen moeten worden opgevoerd vanaf 50 euro. Hmm.

Maar wat vind je van de gekozen burgermeester. Zal het wat brengen en als je een kandidaat zou mogen voordragen wie zou dat dan zijn?


13:58 Nieuwe mogelijkheden weblog

Zo. Het moest er toch een keertje van komen, want ze lagen al een tijdje klaar.

Wat?
Een setje uitbreidingen en tooljes die het webloggen een stukje aangenamer maken.
Gisteravond even phpGiggle ‘er in gehangen’, zoals dat ook wel een genoemd wordt

Wat het is?
Het is een stukje weblog software die automatisch sleutelwoorden voorziet van een linkje naar het betreffende onderwerp. Zeker voor bepaalde woroden die je regelmatig linkt, is het handig dat het automatisch gebeurd en je er neits meer voor hoeft te doen. Gaan maar eens kijken op de website van phpGiggle en wellicht is het ook te integreren in jouw weblog software..

Zo staat er nog op het programma:
* Stembox (voting)
* Agenda met raadsactiviteiten

Vrijdag, 9 april 2004

17:44 Gekozen Burgermeester

Zoals je weet komt er een wetsvoorstel van minister De Graaf om de gekozen burgermeester mogelijk te maken. Via de website van Remco Kouwenhoven vond ik twee leuke links mbt dit onderwerp:
1: Het concept wetsvoorstel
2: Memorie van toelichting

Ik heb ze nog niet gelezen, dat ga ik dadelijk doen ;)


Donderdag, 8 april 2004

07:40 Timing?

In de Gelderlander een verslag van gisteravond: Timing CDA valt slecht
Door onze verslaggeefster

ZEVENAAR - Het tijdstip waarop en de reden waarom het CDA in Zevenaar vraagt om een onderzoek naar de behoefte aan betaald parkeren is slecht gevallen bij de andere partijen. Dat bleek gisteravond in een vergadering in het gemeentehuis.

De meerderheid van de raad verdenkt de christen-democraten ervan puur op verkiezingswinst uit te zijn. In het kader van de gemeentelijke herindeling worden eind dit jaar in Zevenaar en Angerlo gemeenteraadsverkiezingen gehouden.

Het CDA wil via een onafhankelijk onderzoek te weten komen wat de winkelbehoefte is in Zevenaar en of het koophart wel aantrekkelijk genoeg is om betaald parkeren in te voeren. Dit omdat het laatst gehouden ‘Distributie Planologisch Onderzoek’ achterhaald is en het CDA weet dat de middenstand fel tegen invoering van betaald parkeren is.

“Waarom dit verzoek, om twee minuten voor twaalf?”, zo vroeg René Teunissen van de VVD. De liberaal toonde zich geïrriteerd, omdat er al lang een plan klaar ligt voor het plaatsen van parkeermeters op zeven parkeerplaatsen in de binnenstad en het aanleggen van een parkeergarage op het Masiusplein. Dit als onderdeel van een complex centrumplan waar al jaren én met instemming van het CDA aan wordt gewerkt. PvdA’er Marcel Lap herinnerde de christen-democraten eraan dat ‘betaald parkeren’ in hun eigen verkiezingsprogramma wordt genoemd.

De andere partijen vragen zich af wat het CDA doet als uit het onderzoek zou blijken dat de gemeente een foute koers vaart: terug of doorgaan? Als nu al vaststaat dat met de andere aanbevelingen niets wordt gedaan, is het beter helemaal geen onderzoek te laten doen. “Heel consequent van het CDA om een extern bureau weer wat euro’s te laten verdienen in het kader van de bezuinigingen”, vond SP’er Hans Uilenhoed. Binnenkort komt de kwestie raadsbreed nog eens aan de orde, met meer informatie van de wethouder Economische Zaken.


Naast dat je mijn voornaam met twee e’s schrijft en zonder accenten, kan ik wel zeggen dat ik mij niet geïrriteerd voelde over de 2 voor 12 gedachte. Wel bij de gedachte dat als je iets onderzoekt en niets met de resultaten doet, want dan kun je het beter niet kunt doen.

En als het CDA nu echt een DPO wilde, dan had ik er nog wel over willen denken, maar een parkeeronderzoek een DPO jasje proberen te geven om de AOZ te plezieren, dat gaat me toch echt te ver. Niet dat de AOZ geen punt heeft, dat heeft ze zeer zeker. Net zo met het belang om een DPO te willen. Maar dan moet je dat ook doen EN met iets met de resultaten willen doen - toch?


Woensdag, 7 april 2004

23:36 DPO of toch een parkeeronderzoek

DPO? Of toch een parkeeronderzoek?

Hedenavond was het niet duidelijk. Het CDA dient een notitie in om te komen tot een Distributie Planologisch Onderzoek (DPO). Of te wel, een onderzoek wie er in Zevenaar boodschappen doet, hoe laat deze dat doet, hoe deze daar komt, koopgedrag, wat is de behoefte in winkelaanbod, in welke mate verhoudt deze zich tot het aanbod, welke veranderingen zijn nodig om in deze behoefte te voorzien en zaken met betrekking tot het vestigingsklimaat.

Met andere woorden een redelijk omvangrijk onderzoek dat - als het goed is - veel belangijke informatie zal opleveren over de kwaliteit van het winkelaanbod, behoefte, koopgedragen en dergelijk aangelegenheden. Natuurlijk is het (betaald) parkeren daar een niet onbelangrijk punt in, maar het is veel meer dan dat.

En dan komt de aap uit de mouw, wat doe je met het resultaat van zo’n onderzoek. Niets zegt het CDA.
Want stel dat er uitkomt dat je met het centrumplan op de verkeerde weg zit, ga je dan bijstellen of het roer omgooien? En moet je dat juist nu doen en had je dat dan niet veel eerder moeten doen?

Het centrumplan is in ontwikkeling en staat op het punt van (planologisch) afronden. Voor het laatste nog te realiseren deel - rond het Masiusplein - is het volop in ontwikkeling en zijn er vele afspraken en afgesloten contracten. Ga je die op het spel zetten, met de mogelijke schadeclaims vandien? Met andere woorden het schip is bijna aan de overkant. Moet je het dan nog willen keren? En als je dat niet wilt, waarom dan ga je dan iets onderzoeken als je niet met het antwoord gaat doen?

Want laten we eerlijk zijn, als je een onderzoek doet in de mate waarom het CDA het wil laten uitvoeren, zou het toch zonde zijn als je met de resultaten niets wilt doen. Het CDA zegt het centrumplan in haar huidige vorm niet te willen wijzingen, het zelfde geldt voor de bestemmingsplannen. Dan vraag ik me af waar doe je het dan voor? Alleen om er achter te komen dat of je wel of niet betaald parkeren moet invoeren? Maar dat kun je ook met een heel ander onderzoek, wat veel minder ruim en kostbaar is.

De VVD vindt het uitvoeren van een regelmatig terugkerend DPO een goede zaak. Zelfs een hele goede zaak en het is meer dan terrecht dat het AOZ daar om vraagt. Natuurlijk omdat het een bron en belangrijke indicator is over het vestigingsklimaat in het centrum en ‘de match’ aangeeft tussen winkels en bezoekers.

Maar ik vraag met wel af of dit ook het juiste moment is om het juist nu uit te voeren. En dan wat doe je er mee. Doe je er feitelijk niets of niet veel mee, zoals het CDA dat aangeeft, dan is het zonde geld en moet je een dergelijke onderzoek niet uitvoeren. Want zinloze onderzoeken worden er al genoeg gedaan.

Denk eens aan de grote verhuizing van winkels die in Zevenaar op touw staat. Rond week 37 a 40 gaat de nieuwbouw rond Albert Hein opgeleverd worden. Er komen dus vele winkels bij of verhuist naar de nieuwbouw, wellicht omdat het Ahold dochters zijn. Wat is dan nog de geldigheid van het onderzoek als de oude panden nog niet opgevuld zijn? En welke winkels komen daar in? Hoe realistisch zijn dan de resutaten?Nog een reden om het NU niet te willen doen. En het zelfde geldt voor het parkeer onderzoek. Waarom nu meten als je weet dat het te meten systeem niet stabiel is of op het punt staat…?

Maar het CDA houdt vol dat het alleen gaat om de vraag rond het al dan niet betaald parkeren. Het CDA wil helemaal geen DPO, zoals de AOZ dat graag wenst, maar een onafhankelijk parkeeronderzoek. En als het aan de VVD ligt, prima om een onderzoeken uit te voeren, maar kies daar dan wel het juiste moment voor en in de juiste proporties.

Leuk artikel over DPO: DPO is geen toverformule.

[update: 06:00] Toegevoegd link naar DPO



Zaterdag, 3 april 2004

08:51 Fergusonbrug

Gistermiddag, de opening van de Fergusonbrug, genaamd naar de jonge Canadeese soldaat die op deze plek net voor de bevrijding van Zevenaar stierf. Zijn naam is geven aan de tuibrug over het betuwespoor om alle gevallen soldaten te eren en hen in gedachte te houden.


Bij de brug zijn aan weerszijde plaquette’s aangebracht zoals hierboven.
(Klik op de foto voor een groter exemplaar)


Hierboven spreekt de Canadeese ambasadeur, de heer Serge April, met een woord van dank allen voor eerbetoon en manier waarop Nederland alle Canadeese gevallenen in ere houdt.


Donderdag, 1 april 2004

15:11 Vrouw rijdt in op Van Aartsen


Sh*t… Ik zie net op Nu.nl dat een vrouw op Jozias van Aartsen is ingereden…
Moet toch niet gekker worden..

Kun je je als politicus nog veilig wanen op straat?

Uitgegeven: 1 april 2004 13:55
Laatst gewijzigd: 1 april 2004 14:51

VVD-fractieleider Van Aartsen is donderdag rond het middaguur op het Lange Voorhout in Den Haag geraakt door een auto die op hem inreed. Hij viel over de motorkap maar bleef verder ongedeerd. Een man naast de oud-minister raakte gewond.

Volgende VVD-fractie ging het om een vrouw, maar de politie kan dat niet bevestigen. De gewonde man die bij Van Aartsen was, is een voorlichter van de VVD. Hij is gewond aan een schouder en is in een ziekenhuis behandeld. Van Aartsen heeft een verklaring afgelegd in het politiebureau.

Sporenonderzoek

Een politiewoordvoerster zei dat het heel goed mogelijk is dat er opzet in het spel is, maar kan daar pas wat definitiefs over zeggen als de verdachte is aangehouden. Er waren een hoop getuigen bij de aanrijding aanwezig.

Omstanders wisten de auto van de dader aan te houden, waarna de chauffeur te voet vluchtte. Het Lange Voorhout, een belangrijke straat in het centrum van Den Haag, is momenteel afgezet voor sporenonderzoek. Een politiehelikopter hangt in de lucht.

Zwichten voor geweld

In de Tweede Kamer werd een overleg met VVD-minister Zalm van Financiën onderbroken om de bewindsman op de hoogte te brengen. Het overleg werd direct daarna hervat. Afgelasten van het overleg zou volgens Zalm betekenen dat de politiek zwicht voor geweld. Van Aartsen was op het Lange Voorhout in verband met een fotosessie.


OP de site van Nova TV
Vrouw die Van Aartsen aanreed aangehouden
De vrouw die VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen en zijn woordvoerder vanmiddag aanreed is vanavond in haar woonplaats Enschede aangehouden.

Op 29 maart ontving de redactie van NOVA een e-mail van de verdachte die vanavond is aangehouden. Die e-mail is ‘Moordaanslag’ getiteld. De laatste zin van de mail luidt: ‘In een land waar ze zo met mensen omgaan, kan ik niet leven. Dus dan wordt het maar moord.

In de e-mail wordt geen naam van een doel genoemd. Ook de naam van Jozias van Aartsen komt er niet in voor. De mail wordt terzijde gelegd door NOVA omdat niet duidelijk is wat ermee te doen. NOVA krijgt tientallen van dit soort e-mails en faxen.

Maar vandaag ontving NOVA vanaf kwart voor zes, dus na de aanrijding, een bombardement aan e-mails. Een paar fragmenten: “Ja, dit is exactly the target, zei ik net nadat ik voor Hotel des Indes had geparkeerd en Van aartsen voorbij liep over het gras. Overdag veel getuigen. U bent krankzinnig. Dat gewetenloos tuig dat uw excuus moet zijn zal door mij afgestraft worden.’

En dan even later: ‘Ik hoop dat Van Aartsen zich doodgeschrokken is. Ik vind het zielig voor die ambtenaar. Maar die is niet zwaargewond. Dat riep ik ook: hij is toch niet kapot….’

Op basis van deze e-mails heeft NOVA toen besloten de politie te informeren.


Dus een politieke aanslag. Waar gaat dit heen.. Na al die aanslagen, pogingen tot.., en bedreigingen op de diverse politici van links tot rechts.. wordt het eindelijk eens tijd dat er iets gebeurd. Maar vooral waar komt dat extremisme vandaan dan met dergelijke opties tot serieus beschouwd als reële oplossing voor een gestelde situatie?

Heeft Paul Citeur dan toch een punt dat hij zich terugtrekt uit het debat omdat het niet meer verantwoord zou zijn? Bang is voor lijf en leden? Lopen er dan zoveel gekken rond die iemand om zijn of haar idealen willen platleggen? Waar is de tijd waar je elkaar bestreed in het debat..

[Update; 2 april, 08:10: citaat Nova + reactie toegevoegd ]


14:05 Werken aan werk

Het CWI organiseert aanstaande Zaterdag van 10:00 tot 15:00 een banen markt. Vandaag een stukje hierover in Gelderlander - Wethouders krijgen moeizaam banen los - waarin het probleem aangekaart wordt van het vinden van werk / vacatures bij de bedrijven in de regio.
De Zevenaarse wethouder Louis Jansen legt de hoorn op de haak en kijkt bedenkelijk. Hij heeft de afgelopen twee uur meer dan twintig bedrijven gebeld. “Je merkt toch uit de reacties dat bedrijven met minder werk zitten, en dus met minder vacatures”, zegt hij.

Samen met zijn Westervoortse collega Hans Breunissen en zijn Duivense ambtgenote Ineke Knuiman zat Jansen gisterochtend in het kantoor van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Zevenaar achter de telefoon om bij bedrijven in de regio vacatures los te peuteren. Zaterdag houdt het CWI immers landelijk een banenmarkt, en ook bij het Liemerse CWI in Zevenaar willen ze werkzoekenden verrassen met actuele banen. Met het toegevoegde bestuurlijke gewicht van telefonerende wethouders hoopte het CWI extra banen binnen te slepen. Dat werden soms moeizame telefoongesprekjes. Louis Jansen zucht: “Ik had zelfs een bedrijf aan de lijn en dat vroeg: ‘ik wil juist een werknemer kwijt, hoe doe ik dat?’.”

“Je merkt dat er best wel vacatures zijn die nog vervuld moeten worden”, zegt wethouder Hans Breunissen. “Maar dan gaat het vaak om heel specialistische banen, die niet via het CWI bemiddeld worden. Ik had net een winkelbedrijf aan de telefoon, en dat vervult de weinige vacatures gewoon met een briefje achter het raam.”

Toch hebben Jansen en Breunissen na twee uur bellen elk een vacature boven water gekregen. Ook bij Ineke Knuiman hebben twintig belletjes een vacature opgeleverd. Knuiman: “Het is heel opvallend dat bedrijven veel meer open sollicitaties krijgen. Die brieven worden bewaard en als er een vacature is, dan wordt die uit die brieven vervuld.”

Gelukkig hadden de drie Liemerse wethouders gisteren ook steun van gespecialiseerde medewerkers van de gemeente, die duidelijk meer succes hebben. Zoals Patrick Sessenk, bedrijfscontactfunctionaris bij de gemeente Duiven, die in twee uur tijd maar liefst vijftien banen bij elkaar belde. In totaal hangen er zaterdag 37 nieuwe banen op de borden bij het CWI.

Banenmarkt CWI De Liemers, Arnhemseweg 3 in Zevenaar, zaterdag 3 april van 10.00 tot 15.00 uur.


Dit kan ik uit eigen ervaring alleen maar onderschrijven. Als werknemer bij een detacheringsorganistatie weet ik hoe moeilijk het is om nu collega’s geplaatst te krijgen bij klanten. Al ziet het in de IT er weer een heel klein beetje beter uit, beter is echt anders, en kijken nog evel de kat uit de boom. Dus in gespreken heb je het nog wel eens over de gang van zaken, toekomstbeeld en marktklimaat. Vele zien de zon weer schijnen, maar veel licht geeft ie nog niet.

Mede daarom zal het uitvoeren van de Wet Werk en Bijstand zeer lastig zijn om in het huidige economische klimaat voor een ieder werk te vinden. Of het nu gaat om passend, acceptabel, gesubsidieerd of vrijwilligers werk, iedereen gaat weer wat doen. Dus niet thuis zitten en geïsoleerd raken van je omgeving. Nee, lekker je handen uit de mouwen steken en aan het werk. Mogelijk aangepast aan de situatie, maar de intentie moet goed zichtbaar zijn. De maatschappij onderhoudt je en geeft je een dak boven je hoofd, dus mag je daar ook wel iets voor terug doen. Wellicht klinkt het wat simpel, maar waarom zou je het moeilijk maken? Natuurlijk zijn er speciale situaties en die men nagelang moet behandelen. En deze wet is er ook geen wet van hokjes, maar afgestemd op de individuele omstandigheden - lekker liberaal.

Of je nu als gemeente helemaal blij moet worden dat je voor een (groot) deel financiëel verantwoordelijk wordt voor de gevolgen van de wet, tja.. Wellich zou je deze wet ook kunnen zien als een uitdaging. Hierbij zal visie, gevoerd beleid en inzet zijn vruchten zal afwerpen. Het wordt tijd dat inspanning en een brijdage aan de maatschappij wordt beloond - en wellicht is deze wet dit de weg……


En dan nog even dit..

Wil je..

Wil je op de hoogte blijven wat er geplaatst wordt? Stuur dan een e-mailtje en je krijgt dan een e-mail wanneer een update heeft plaats gevonden. Zie het kopje Biografie voor het e-mail adres.

Auteursrechten en Gebruik van materiaal op deze website..

(C) Copyright 2002 - 2010 Renee Teunissen. Alle rechten voorbehouden, tenzij anders vermeldt
Het gebruik van teksten op deze website is toegestaan, mits voorzien van bronvermelding en als het even kan met een link naar deze website of met een deep-link naar het betrekkende stukje. Graag hoor ik van u als u mijn teksten gebruikt. Bij linken van stukjes, graag de perma-link gebruiken, omdat deze in de toekomst ook zullen blijven werken en altijd naar het juiste artikel blijven linken/wijzen!

Het gebruik van foto- en beeldmateriaal is alleen toegestaan na voorafgaand overleg. Meestal is dit geen enkele probleem, maar altijd even overleg, daar ik wil weten hoe en waar het materiaal gebruikt wordt of gaat worden. Ook is fotomateriaal vaak (nog) beschikbaar in de originele vorm en/of op afdruk kwaliteit, zonder opdruk of verstoringen.

Deze weblog is gebaseerd op de weblog software van wordpress, voorzien van uitbreidingen gevonden op het web of zelf geschreven. Layout, graphics en vormgeving (C) Renee Teunissen. Hosting, beheer en aanverwante zaken zijn in eigen beheer. Veel dank gaat uit naar mijn werkgever, PTS Software, voor het beschikbaar stelllen van de server-ruimte, internet-verbinding en bandbreedte voor al mijn websites.

Wil je (onder)delen overnemen? Neem dan even contact op. Vaak is het eenvoudiger om (onder)delen toe te sturen, dan 'domweg' alles te downloaden, decoderen, copieren, etc. Veel content wordt dymanisch opgebouwd, het zou zonde zijn om je tijd te verspillen met het uitvogelen hoe de techniek in elkaar steekt.

Tot slot: teksten, citaten, uitspraken, commentaren, etc vallen onder de (persoonlijke) verantwoordelijkheid van de schrijver/poster. Teksten kunnen bedoeld zijn om te prikkelen of een discussie te starten. Stoor je je aan een tekst, citaat, uitspraak of commentaar? Laat het dan weten via reactie-link onderaan het bericht of via een e-mail. Alle rechten voorbehouden om teksten, reacties, citaten, commentaren, etc te redigeren, kuisen en/of te verwijderen. Door deel te nemen aan deze website/weblog verklaar je hiermee akkoord.

561 queries. 1.657 || Powered by WordPress