Dinsdag, 30 november 2004

22:18 Woningbouwontwikkeling Babberich

Veel gedoe is er over de nieuwe woningbouw plannen in Babberich, de website van Zevenaar zegt:
Lange tijd is in Babberich ruimte gereserveerd voor de doortrekking van de A15. Omdat deze weg niet langer in Babberich is gepland wil de gemeente Zevenaar door middel van woningbouw komen tot meer samenhang tussen de bestaande woongebieden, de voorzieningen, de lintbebouwing en het Baborgaplein. Het doel is om met het woningbouwplan de relatie tussen de verschillende delen van Babberich te verbeteren.

Stedenbouwkundig bureau Pouderoyen Compagnons heeft van de gemeente de opdracht gekregen om een bestemmingsplan op te stellen. Ter voorbereiding daarvan is er een rapport opgesteld. Dit rapport draagt de titel ‘’Woningbouw Babberich'’ en bestaat uit twee delen. Het eerste deel betreft een studie en analyse van het gebied (klik hier). Het tweede deel betreft een aantal stedenbouwkundige varianten en een voorkeursmodel van het stedenbouwkundig bureau (klik hier).

Het rapport is op 25 november 2004 gepresenteerd in Babbberich. Dit rapport en de eventuele reacties hierop worden meegenomen bij de verdere ontwikkeling van het bestemmingsplan

Het rapport ligt vanaf 26 november gedurende twee weken voor iedereen ter inzage bij de frontoffice van de sector Grondgebied. Gedurende deze periode kunt u desgewenst schriftelijk een reactie geven op het rapport. U kunt een reactie sturen naar Gemeente Zevenaar, o.v.v. reactie woningbouw Babberich, Postbus 10, 6900 AA Zevenaar.


PS!! LET WEL DE BESTANDEN ZIJN NOGAL GROOOOOT…


Maandag, 29 november 2004

11:36 Geen tweede OZB…

Betaald parkeren in Zevenaar
Door onze verslaggeefster

ZEVENAAR - In Zevenaar wordt in 2007 betaald parkeren ingevoerd en op het Masiusplein wordt een parkeergarage gebouwd. Dit heeft de gemeenteraad gisteravond besloten.

Een beetje onverwacht was het wel, dat fractievoorzitter Ria Bloemberg van het CDA instemde met het voorstel van burgemeester en wethouders om betaald parkeren in te voeren en een parkeerkelder te bouwen. Niet dat de christendemocraten 180 graden zijn gedraaid, zo betoogde Bloemberg. Het ‘ja’ kon gisteravond worden gegeven, omdat op de valreep voor deze raadsvergadering het onderzoek in opdracht van de ondernemers naar de winkelbehoefte en betaald parkeren gereed was gekomen. Dit onderzoeksresultaat is voor het CDA altijd van wezenlijk belang geweest. Als het aan deze partij had gelegen had de gemeente hierin zelfs geparticipeerd. Nu het rapport uitwijst dat Zevenaar qua inwonertal rijp is voor de parkeermeter en dat die de consument echt niet uit Zevenaar jaagt, stemt het CDA ermee in.

Ook voor de VVD was het onderzoeksresultaat net het duwtje in de rug om over de streep te komen. Wel pleitte Renee Teunissen voor een gesloten systeem ten aanzien van de inkomsten. Opdat wordt voorkomen dat Zevenaar mogelijk in de toekomst de tarieven verhoogt om gaten in de gemeentelijke begroting te dichten. “De parkeerkelder mag niet het sluitstuk van de begroting worden. Wij willen geen tweede onroerende zaak belasting.” Burgemeester Jan de Ruiter reageerde hierop met de opmerking dat zo’n aspect pas in de nadere uitwerking aan de orde komt.

De PvdA vindt dat een zwak punt in de huidige situatie wordt omgezet in een goed punt. De matige bereikbaarheid van het centrum wordt verbeterd door de aanleg van de parkeerring en het parkeren wordt gereguleerd door op zeven plaatsen in de binnenstad parkeermeters te plaatsen. Van D66 waren de inzichten wel bekend. ‘Het parkeerbeleid hangt nauw samen met het centrumplan waar al jaren aan wordt gewerkt en waarbij nog enkele afrondende stappen gezet moeten worden, zoals woningen en winkels bouwen op het Masiusplein’.

Twee partijen stemden tegen: de SP en de kersverse ‘Groep Burgers’, ofwel de van het CDA afgesplitste Tonnie Burgers die na 1 januari 2005 namens de nieuwe partij Lokaal Belang in de raad zit. Lokaal Belang zou indien deze partij nu in de raad had gezeten tegen gestemd hebben. Burgers vroeg om die reden om uitstel, opdat de raad in de nieuwe samenstelling kan besluiten. Dit was ook de motivatie van de SP om tegen te stemmen.


Het was gisteravond echt een avond die je moet hebben gezien en was leuk om te aanschouwen - hoorde van enkelen die het een en ander vanaf de tribune hadden gezien. Anyway, ook al zijn de onderwerpen zo serieus, een beetje humor moet kunnen - toch?

Maar als het gaat over het betaald parkeren, dan zie je dat het rapport van de AOZ in dezelfde richting wijst als het College voorstel dat was uitgevoerd via Goudappel Coffin.

Als je dan de ondernemers gillend gek hoort worden ivm het schrijnende gebrek van parkeerplekken in het zuidelijke deel van Zevenaar, dan kun niet anders dan tot de conclussie komen dat je met het huidige aantal plekken zo niet langer verder kunt, en dan komen die noodplekken ook nog te vervallen, dan heb je echt een probleem.
Dus zijn wel als fratie opzoek gegaan naar alternatieven plekken, om voldoende plekken in het centrum te creeeren en niet

Een parkeergarage lijkt dan de enige oplossing.
Alleen hoe krijg je dat verantwoord voor elkaar, zonder dat het de gemeente klauwen met geld gaat kosten, ingeval het plan mislukt.
Of dat als het succesvol wordt, dat de gemeente dan gaat afromen of de tarieven tot een absurt niveau te laten stijgen om er zelf meer aan te verdienen en hiermee de gaten in de begroting mee te dichten.. In plaats van keuzes te maken WAAR je het geld aan uit geeft en waaraan NIET. Dit natuurlijk erg lastig uit leggen als het een stichting of voorziening betreft en de betrokkenen lid zijjn van jou partij of daarmee sympatiseren. Leuk is het niet, en daarom wordt dan meestal een gemeentelijke melkkoe, zoals de OZB, uit de kast gehaald. Want iedereen even hard te laten bloeden voor de lol van een enkeleng is gemakkelijker uit te leggen. Ook al pak je daarmee ook de zwakkeren in de samenleving. Maar die zijn “gelukkig” niet erg mondig en/of lid van een politieke partij, dus hoef je geen moeilijke vragen van leden of sympatisanten te beantwoorden op een ledenvergadering.

Maar wij maken die keuzes wel. En de VVD wenst dan ook niet om nog een melkkoe in het leven te roepen.

Dus moet het een gesloten systeem worden, waaruit geen geld richting de gemeentekas mag vloeien en dus geen tweede OZB.

Gelukkig kregen we steun van het CDA.
De PvdA vermeldde - bij monde van Marcel Lap - dat de PvdA dat ook vond dat het voor een gesloten systeem gekozen moest worden en en gelden niet mochten terugvloeien in de gemeentekas, zoals bij de OZB.
Kon het dan ook niet laten om even een interruptie te plaatsen waarin ik stelde dat ik het leuk vond om eindelijk eens bevestigd te krijgen dat de PvdA de OZB als een melkkoe beschouwde.
Veel gegiegel in de raadszaal, maar geen tegen reactie uit de linker hoek. Dus een leuke uitspraak voor een volgende begrotingsronde, als er nog eens iemand gekieteld moet worden of we willen kijken of er iemand slecht tegen kietelen kan. Anyway, wel een leuke uitspraak.

Dan was er nog een tweede punt, de manier van benutten van het Masiumplein. Dus maximaal benutten of een mooie inrichting met veel mooie boompjes en pleintjes. Dit zou dan ten koste zou gaan van grofweg 70 parkeerplekken. Je doet er denk ik goed aan het in één keer goed aanpakken en dus moet je gelijk goed doorpakken.
Met andere woorden, het Masiumplein zodanig inrichten dat er een maximaal ruimte benutting komt voor parkeerplekken, dus 220 plekken ipv 150. In theorie max 226 plekken, maar daar kunnen, door aanleg van in-, uit-, op- en afritten best een paar minder worden -dus gaan we even uit van 220. Samen met de 200 (minimaal) die er onder de grond komen, hebben we dadelijk dus 420 plekken in zuidelijk Zevenaar, ipv de 250 die we er nu hebben. Dit laatste getal van 250 plekken is inclusief de noodplekken en het parkeren in die modderpoel.

En het argument van het college, dat liever ging voor de 150-parkeerplekken variant, omdat de mensen die de appartementen boven de winkels moeten gaan wonen, liever niet tegen dat lelijke blik aan kijken, vind ik een niet zo relevant argument, zeker als de schaarste zo groot is. Mooi inrichten kan en mag best, maar niet tegen iedere prijs. Aan de andere kant kijk ik ook tegen blik aan vanuit mijn woning en kan niet zeggen dat ik dat zo lelijk vind. Naar lege parkeerplaatsen uitkijken is pas erg, want dat betekend dat er in Zevenaar niets te doen is. En dat zou ik pas erg vinden.

Dus de vraag aan de overige fracties, welke voorkeur men had, werd door het CDA gesteund. De overigens partijen vinden een mooie inrichting bealngrijker. Persoonlijk vind ik dat deze 70 extra plekken ook minder zoekverkeer veroorzaken, omdat de kans van het vinden van een vrij plekje weer toeneemt. En dat het daarnaast ook nog een betere (financiële) onderbouwing geeft aan de exploitatie op die momenten dat het heel erg druk is, dat is mooi meegenomen, want dan kunnen we de prijzen tenminste lekker laag houden.

Totslot heb ik nog een idee aangebacht voor het invoeren van een loyaliteitssysteem, wat neerkomt op parkeertijd sparen bij het doen van je boodschappen bij de aagesloten winkels. Dus je kunt goedkoper of zelfs gratis parkeren, als je maar je boodschappen bij ons doet. En dat moet je echt ruim zien. Een auto dealer die een autol wenst te verkopen met een jaar gratyis parkeren, moet dat vooral kunnen doen. Lekker flexibel en beloont mensen die in Zevenaar de boodschappen komen doen. En voor mensen die met de fiets komen en dus niets aan die parkeerminuten hebben, die kun je inwisselen voor producten of gemeentelijke diensten, zoals een zwembad kaartje of zo. De mogelijkheden zijn legio. Zie je er wat in?

Ps, weet je wat balen is..?
Heb je een zo’n belangrijke vergadering inclusief wat ontspanning en wat humor, dan blijkt dat de band niet heeft meegelopen.
Dus moet ik mijn ingesproken woorden zelf op papier zetten en dat naar de notulist mailen. Ik dacht dat we een notulist hadden een transscripter. Want een notulist schrijft aantekeningen op en maakt daaruit notulen. De band is selchts bedoeld als reserve. Nu lijkt het de andere kant op… en als je als notulist geen aantekeningen maakt, tja, ben je dan notulist of transscriptor?

[UPDATE, 1 dec 11:30]

Nu blijkt, dat de notulist wel aantekeningen heeft gemaakt, maar dat de band gebruikt voor de details en de context zijn (van de uitspraken)… Dus bij deze een correctie op het bovenstaande.


Vrijdag, 26 november 2004

11:31 Sorry..

Ik heb de afgelopen dagen veel last gehad van SPAMMERS die via het commentaar/reactie systeem proberen reklame te maken voor hun site. Dus als je “phentermine” wilt kopen, ik heb nog wel adresjes :(

Hierdoor is het commentaar systeem even uit de lucht geweest en als je een foutmeldig hebt gekregen dat er een fout zat ineen scriptje, dan weet je nu waarom. In 24 uur ruim 1000 reacties op artikelen met allemaal inhoud als “koop nu produxt x”…

De reacties zijn gewist uit de database en nu hoop ik dat het script ze voorlopig even tegenhoudt.

Mocht je nog iets vinden wat niet werkt of neit meer werkt, laat het even weten, mijn mob.nr staat op de biografie pagina, dus sms-en mag ook ;)


Donderdag, 25 november 2004

22:29 Favoriet FM

Vanavond was het nog even haasten. Op tijd zijn bij het programma Liemerse Zaken bij Favoriet FM, een korte terugblik op de discussie over het betaald parkeren in de Gemeenteraad van gisteravond..
Samen met Peter Donker (PvdA) een korte shets van de discussie in de raad.

Een belangrijk punt was natuurlijk de garantie dat het parkeren niet de melkkoe mag worden van de gemeente, dus als het even tegen zit, mogen de parkeergelden niet de uitvlucht zijn om de gaten in de begroting te dichten.
Dus een besloten systeem wat het graaien in de pot van het parkeren, niet mogelijk maakt. Met die gelden wordt de parkeergarage gefinancieerd EN een 3 tal parkeerwachten. Eigenlijk meer stadswachten, die ook een oogje in het zeil houden tegen overlast van brommers en dergelijke in en om het centrum.

Leuk interview, en met John Overmars (Presentator Liemersezaken) en Peter Donker is het altijd gezellig.


14:05 WOEL-en

Veel over gesproken, wat is er van waar, WOEL. Via de site van RTL vond ik Jong wonen in Casteren
Jong wonen in Casteren
Veel jong volwassenen kennen het probleem: het kopen van een eigen woning is nauwelijks haalbaar gezien de hoge huizenprijzen. Een tweede probleem dat zich voordoet, …

vooral in kleinere gemeenten en dorpen, is een tekort aan bouwgrond. Gevolg is dat jongeren, min of meer gedwongen, wegtrekken uit hun eigen gemeente.
Maar het kan anders, zo blijkt uit een proef in het dorp Casteren, (gemeente Bladel). Daar hebben gemeente, provincie en een vereniging van jonge woningzoekenden de handen ineen geslagen.
De provincie schoof een aantal bestuurlijke obstakels opzij waardoor de gemeente bouwgrond voor een lage prijs aan de jonge woningzoekers kon verkopen. De jongeren hebben zelf een architect en aannemer uitgezocht en de woningen laten bouwen.
Uiteraard hoefde de vereniging geen winst op de woningen te maken. Daardoor werd de aankoopprijs gelijk aan de bouwprijs. Door een speciale constructie blijft de prijs van de huizen, ook wanneer die later opnieuw te koop worden aangeboden, laag geprijsd.

Het resultaat is 42 nieuwbouwwoningen voor jonge mensen. Normaal zouden deze zeker 200.000 euro kosten, maar de jongeren hebben door de constructie zeker 70.000 euro gespaard. Wel was het door de gebruikte constructie van Maatschappelijk Gebonden Eigendom niet zo eenvoudig om een voordelige hypotheek te krijgen.
Gelukkig werd op de woningen een Nationale Hypotheek Garantie afgegeven. Veel kopers van dit project , zoals ook Nils en Heidi, hebben hun hypotheek - met de garantie - zo toch kunnen afsluiten via een bemiddelaar met het SKHB Keurmerk!


En op de site van de gemeente Bladel: Woningmarkt in het gemeentehuis in Bladel
Op zondag 28 november wordt van 13.00 – 17.00 uur in het gemeentehuis in Bladel een woningmarkt gehouden. Er wordt een overzicht gegeven van de ontwikkelingen op bouwgebied in de gemeente.

De pilot Wonen in Bladel loopt in de periode 2002 tot en met 2007. Dat betekent dat met nog zo’n drie jaren te gaan de pilot halverwege het traject is. Een goed moment om de inwoners van de gemeente Bladel te laten zien waar de veranderingen van het bouwbeleid al toe geleid hebben en wat er nog gaat komen.

Architecten, bouwontwikkelaars, locatie- en startersverenigingen en woningstichtingen presenteren hun bouwprojecten in de gemeente Bladel. Woningzoekende starters en senioren uit de gemeente krijgen op de woningmarkt dus een totaalbeeld van het aanbod aan nieuwe woningen.


Dus zondag is die bijeenkomst, zeker de moeite van het bezoeken waard.

Update:
Website provincie brabant: Proefproject ‘bouwen voor specifieke groepen in kleine kernen’
Proefproject: de stand van zaken

Om meer betaalbare woningen voor ouderen en starters in kleine kernen te realiseren, startte de Provincie in 2002 het proefproject ‘bouwen voor specifieke groepen in kleine kernen’.

Tot 2005 worden in het kader van het project bijna 900 woningen gebouwd. Over dit project gaf de Provincie de folder ‘Wonen als wens’ uit. Deze kunt u hiernaast downloaden.

In de huidige (regionale) woningmarkt is het voor lage inkomensgroepen - zoals starters en ouderen - in de kleinere kernen moeilijk om betaalbare woonruimte te vinden. De Provincie onderkent dit en stimuleert gemeenten hieraan in hun woonbeleid extra aandacht te besteden. Ook wil de Provincie de mogelijkheden voor deze doelgroepen in de kleine kernen vergroten. Daarom hebben Provinciale Staten in 2002 de pilot ‘bouwen voor specifieke groepen in kleine kernen’ opgezet.

De pilot
Met het proefproject heeft de Provincie tot 2005 in totaal 600 woningen extra beschikbaar gesteld voor het bouwen in kleine kernen in de landelijke regio’s. Om in aanmerking te komen voor deze extra woningbouwmogelijkheden konden de gemeenten tot 1 september 2003 een aanvraag indienen. Aan de gemeenten is gevraagd projecten aan te melden waarvan de woningen vóór 1 januari 2005 gebouwd kunnen worden. Daarnaast besloot de Provincie dat de aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen.

Betaalbaar wonen
Allereerst dienen woningen betaalbaar te zijn. Daarom wordt er een maximale prijs gehanteerd voor de pilotwoningen. De prijs van huurwoningen moet lager zijn dan de huursubsidiegrens en de prijs van koopwoningen mag maximaal 151.393 euro bedragen. De woningen dienen bovendien voor langere tijd beschikbaar te zijn voor de doelgroepen. Dat kan door de woningen uitsluitend beschikbaar te stellen voor een bepaalde doelgroep en door de woningen betaalbaar te houden. In de folder ‘Wonen als wens’ staan een aantal financiële en juridische maatregelen (waaronder Maatschappelijk Gebonden Eigendom) die het mogelijk maken betaalbare woningen te realiseren en beschikbaar te houden voor de doelgroepen.

Toegekende pilotwoningen
In totaal hebben 35 gemeenten een aanvraag ingediend voor 496 van de 600 beschikbare extra woningen. Op 25 november 2003 hebben Gedeputeerde Staten besloten aan 28 gemeenten 449 extra woningen definitief toe te kennen voor het huisvesten van de doelgroepen. De gemeenten moeten dat aantal verdubbelen en bouwen in totaal 898 woningen voor starters en ouderen met een laag inkomen. Onder de knop documenten is een lijst te vinden van de woningen die per gemeente zijn toegekend. Meer informatie over de pilotprojecten kunt u bij de betreffende gemeente opvragen.

Met de toekenning van de woningen werd het proefproject afgesloten. Hoewel niet alle 600 woningen konden worden verdeeld, is de aandacht en kennis over de huisvestingsproblematiek van starters en ouderen in kleine kernen gegroeid. Het feit dat 35 gemeenten een aanvraag voor de pilot hebben ingediend, toont aan dat deze in Noord-Brabant zeer oplossingsgericht met de problematiek bezig zijn.


08:08 Lijst Burgers (=LB?)

Persbericht:
De fractie van het CDA en de heer A.F.M. Burgers hebben in goed onderling overleg besloten, dat de heer Burgers vanaf 17 november 2004 geen deel meer zal uitmaken van de fractie van het CDA in de gemeenteraad van Zevenaar.

Inlichtingen.
Mw. Bloemberg 0316-340810
Dhr. Burgers 0316-247443

(Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Zevenaar
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 5 Fractie
1. De leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.
2. Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
3. De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter.
4. a Indien:
1° één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden;
2° twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;
3° één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie; wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.
b Met de onder a beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.)


Dinsdag, 23 november 2004

16:15 AOZ: Distributie Planologisch Onderzoek

Geachte raadsleden,

Hierbij doen wij u het rapport Distributie Planologisch Onderzoek (DPO) toekomen, dat in opdracht van het Algemeen Ondernemersverbond Zevenaar is uitgevoerd door het onderzoeksbureau MKB-Reva.

Helaas is er vandaag, zonder ons medeweten, al een publicatie hierover in de pers verschenen. Het zal u duidelijk zijn, dat wij dit ernstig betreuren, temeer omdat wij druk bezig waren een bijeenkomst te organiseren voor onze leden en ook u, raadsleden, waar de onderzoeksresultaten met aanbevelingen zouden worden gepresenteerd. (Om organisatorische redenen lukte het echter niet om deze presentatie te organiseren voordat de raadsvergadering zal plaatsvinden.)

Door deze onverwachte gang van zaken hebben wij het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd het rapport nu al aan uw gehele raad te sturen, zodat u bij uw besluitvorming met alle conclusies en aanbevelingen rekening kunt houden.

Op grond van deze conclusies en aanbevelingen kan er niet zondermeer betaald parkeren in Zevenaar worden ingevoerd. De belangrijkste aanbeveling is, dat er door gemeente en ondernemers samen een proces op gang wordt gebracht, waarbij de ontwikkeling en het maken een kwaliteitsslag voor het centrum-middengebied, centraal staan.

Wij hebben het vertrouwen, dat u dit rapport zwaar zult laten meewegen om tot een besluit te komen, dat gebaseerd is op deze zeer actuele informatie.

Met vriendelijke groeten
namens het bestuur,

Alfred H.E. Menting (voorzitter)


10:53 Betaald parkeren..

In de Gelderlander: Onderzoek: nog geen parkeermeters
Door onze verslaggeefster

ZEVENAAR - In het rapport naar kansen en keuzes voor het Zevenaarse winkelcentrum wordt geadviseerd nog even te wachten met de invoering van betaald parkeren, tot de kwaliteit van het winkelaanbod is verbeterd. Het bureau MKB Reva uit Apeldoorn heeft in opdracht van de Zevenaarse ondernemers en in samenwerking met de Kamer van Koophandel een zogeheten ‘Distributie Planologisch Onderzoek’ (DPO) uitgevoerd.

De winkeliers hebben hiertoe het initiatief genomen, omdat de gemeenteraad van Zevenaar, zeer tegen hun zin in, niet een nieuw onderzoek wilde laten uitvoeren naar de winkelbehoefte en betaald parkeren.

In het nog vertrouwelijke rapport van MKB Reva wordt niet met klem geadviseerd het parkeren in Zevenaar gratis te houden. Sterker: in het rapport staan veel argumenten om juist wél betaald parkeren in te voeren. MKB Reva vindt wel dat er gelijktijdig iets aan het winkelaanbod moet worden gedaan. Het middendeel van het centrum, van Muldershof tot en met Raadhuisplein, komt niet positief uit de verf. Er is weinig in de panden geïnvesteerd, de uitstraling is verouderd. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de ondernemers. De indruk die bij MKB Reva is ontstaan, is dat bij een aantal middenstanders de ambitie en spirit voor goed ondernemerschap ontbreekt.

Verder wordt het Raadhuisplein als een saaie, immense vlakte bestempeld en maakt de leegstand van winkelpanden het centrum minder aantrekkelijk. Negentien winkelpanden staan op dit moment leeg. Invoering van betaald parkeren op zeven plaatsen in de binnenstad, zoals burgemeester en wethouders voorstellen, jaagt volgens het DPO-rapport de consument niet weg.

Qua inwoneraantal (ruim 26.000) is Zevenaar rijp voor de parkeermeter. Landelijk gezien kent 62 procent van de gemeenten met tussen de 25.000 en 30.000 inwoners betaald parkeren. In 14 procent van de plaatsen is een blauwe zone (anderhalf uur gratis parkeren) van kracht, in de overige steden zijn geen maatregelen getroffen om parkeren te reguleren. Het door B en W voorgesteld parkeertarief van 60 cent per uur wordt in het rapport als schappelijk gezien.

Medewerkers van MKB Reva hebben ondernemers geïnterviewd, inwoners van Zevenaar zijn gebeld en mensen in de stad zijn aangesproken. Hieruit is gebleken dat gemiddeld 95 procent van de mensen aangeeft makkelijk een parkeerplaats te vinden. Slechts 3 procent stoort zich aan parkeermogelijkheden.

Opmerkelijk is wel dat consumenten het parkeren in Zevenaar met een 5,9 waarderen en dat is lager dan het landelijk gemiddelde (6,7). Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat winkeliers hun klandizie hebben zien teruglopen en dat de consument hiervoor als oorzaak de overvolle parkeerterreinen aanwijst. Zevenaarders zelf blijken overigens kritischer naar de parkeermogelijkheden te kijken dan de consument uit de omgeving.


Raar.
Heb zelf ook dat rapport gelezen en ik kom tot een heel andere conclussie..

De conclussie is volgens mij, betaald parkeren is enkel probleem, MITS:
- Zorg voor een (of meer) goede trekkers (winkels) aan het Masiusplein (in de nog te bouwen nieuwbouw).
- Zorg voor een opknap/oppoetsbeurt van het deel tussen het Masiusplein en het nieuwbouw complex van AH.

Sorry, maar zover ik kan nagaan is het rapport nog niet openbaar, anders was er wel een linkje geweest naar het pdf document. Echter wanneer het wel openbaar wordt, dan komt het hier zeer zeker ter download..

Morgen komt het in de raad, als agenda punt 4.


Maandag, 22 november 2004

12:14 Is ze van een lager soort?

In Elzevier: Achterlijkheid
22 november 2004

Bijzonder merkwaardig: een imam weigert Rita Verdonk de hand te schudden en de kritiek richt zich vervolgens op de beschaafde VVD-minister

Gerry van der List

Kijk eens aan, daar was hij weer, opgedoken uit de mottenballen: Hans van Mierlo. De redactie van het televisieprogramma Buitenhof heeft altijd al een voorkeur gehad voor de vage visionair met de welluidende stem en liet de oud-voorman van D66 gisteren aan het woord over de staat van het land.

Ter sprake kwam ook een pijnlijk intercultureel incident op een conferentie in Soesterberg. Rita Verdonk ontmoette daar een imam die weigerde haar de hand te schudden omdat zij in de ogen van de geestelijk leider een wezen van minder allooi, namelijk een vrouw, is. De vraag van de VVD-minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, ‘Ik ben toch gelijk aan u?’, sorteerde geen enkel effect.

Jammer, maar goed geprobeerd, ben je geneigd te denken. Maar niet Van Mierlo. Hij vond de educatieve actie van Verdonk dom en een bijdrage aan een ‘explosief mengsel in onze democratie’.

Verontwaardigde woorden kwamen ook uit de mond van Yassin Hartog van de stichting Islam en Burgerschap die zei dat de minister ‘op creatieve wijze om had kunnen gaan met cultuurverschillen’. En het dagblad Trouw meldt vanochtend dat Verdonk zich diskwalificeert als minister door geen rekening te houden met de ‘gevoeligheden van de moslims’.

Het is toch bijzonder merkwaardig. Een politica laat zien hoe beschaafde mensen met elkaar omgaan en wordt het mikpunt van kritiek. Als het in praktijk brengen van een grondbeginsel van de rechtsstaat – de gelijke status van man en vrouw – na een moord door een fundamentalist ongepast wordt gevonden, loopt de Nederlandse cultuur echt gevaar. Dan triomfeert de achterlijkheid.


Wie is er achterlijk en niet ingeburgerd?
Elzevier heeft gelijk. Man en vrouw zijn gelijk en dat dient een ieder in dit land te beseffen en vooral te respecteren.

Iemand in Nederland NIET de hand WILLEN schudden is namelijk een bijzonder grove belediging. Ook dat had de iman dat moeten weten en beseffen.

En wie moet zich aanpassen? De Minister of de iman? Het antwoord hoef ik je hopelijk niet te geven.

En als ik dat het commentaar lees van Hans van Mierlo, dan denk ik dat hij de plank behoorlijk aan mis slaan is..


10:11 Werkwijzer woningbouw gereed..

op vng.nl
In de Werkwijzer Woningbouw vindt u alle beleid en regelgeving gericht op woningbouw. Van de bestemmingsplanfase tot en met de uitvoeringsfase wordt beleid, regelgeving en de
hieruit voortvloeiende vergunningen en ontheffingen overzichtelijk in beeld gebracht.

Een adequaat bouwtraject begint met een overzicht van alle uit te voeren onderzoeken en alle te doorlopen procedures. Daarbij is het zaak om niet alleen de primaire procedures, zoals een bestemmingsplan, in beeld te brengen, maar ook alle nevengeschikte onderzoeken en
procedures. Gezien de veelheid aan beleid en regelgeving is het niet verbazend dat partijen hierop soms onvoldoende zicht hebben. De volgorde van toepassing van de diverse regelingen, de formele stappen, termijnen en procedures leiden dan ook vaak tot vertraging of geschillen. Het is voor alle partijen ingewikkeld geworden.

De VNG heeft daarom in samenwerking met Nederlands Verbond Bouwbedrijven (NVB), NEPROM, BouwNed en Aedes de Werkwijzer Woningbouw ontwikkeld. De Werkwijzer Woningbouw biedt per planfase een overzicht van de op de woningbouw van toepassing zijnde beleid en regelgeving en de daaruit voortvloeiende vergunningen en ontheffingen, en geeft inzicht in de onderlinge samenhang van deze procedures.

Alle beschreven onderwerpen kunnen worden uitgediept door gebruik te maken van de bijgevoegde verwijzingen naar literatuur en internetsites. Bovendien is een stroomschema toegevoegd van de grotere processen en vergunningen. Dit schema is gebaseerd op een praktijkvoorbeeld, en geeft aan hoe de verschillende processen zich in de tijd tot elkaar verhouden, en wanneer welke procedure gestart moet of kan worden.

De Werkwijzer Woningbouw is te bestellen bij de VNG-Uitgeverij (www.vnguitgeverij.nl). Gedurende de maanden januari en februari 2005 zal de publicatie te downloaden zijn vanaf de website van de VNG.

Wij vertrouwen erop dat de Werkwijzer Woningbouw u van dienst zal zijn bij de projectvoorbereiding!

Nadere informatie via frontoffice FEI, telefoon (070) 373 80 23
Kijk dit biedt mogelijkheden om snel aan de slag te gaan. De vraag is of dit ooka zal gebeuren..


09:28 Eerste debat bij Favoriet FM?

In de mail:
Heren,

Lokaal Belang heeft vlak voor de verkiezingen vorige week plannen gelanceerd
om in de dorpen woningen te bouwen die vervolgens verhuurd / verkocht worden
aan mensen die in deze dorpen geboren en getogen zijn.

Ik wil graag in de uitzending van Liemerse Zaken op Favoriet FM aanstaande
donderdag enige aandacht aan dat onderwerp besteden. Bent u bereid en in de
gelegenheid om hieraan mee te werken? Het exacte tijdstip staat nog niet
vast; het kan wat mij betreft meteen na 19.00 uur, maar het zou ook om 19.45
kunnen. Ik wil ongeveer 10 - 15 minuten voor dit onderwerp reserveren.

De volgende personen zijn uitgenodigd:
- Harry Staring (Lokaal Belang),
- Peter Donker (PvdA),
- Renee Teunissen (VVD).

Indien u niet zelf in de gelegenheid bent maar een plaatsvervanger wilt
voorstellen dan sta ik hiervoor open.

Ik ben benieuwd naar uw reactie,

Met vriendelijke groet,

John Overmars


Dit gaat over WOEL, Wonen Op Eigen Lokatie.

Wat daar precies mee bedoeld wordt is nog de vraag…
Maar wel dat het om een stichting gaat die via de idealogie van “eigen volk eerst” woningen probeert te gaan slijten.
Dus alleen woningen in kernen bouwen voor eigen inwoners.
Voor eigen mensen.
Dus eigen volk eerst.
Is dat wat we willen?
En dan hoor ik ook graag die mensen dien vinden dat hun zoon of dochter een kamer of woning moet kunnen krijgen in een bekende studentenstad…
Zucht…


Vrijdag, 19 november 2004

08:30 Eerste reacties…

Lokaal Belang is gesprekspartner
Door onze verslaggeefster

ZEVENAAR - De nieuwe partij Lokaal Belang in Zevenaar is met een verkiezingsresultaat van vijf zetels een belangrijke partner bij de college - onderhandelingen.

Lokaal Belang vindt zelf dat de gevestigde orde niet om de nieuwe partij heen kan. De andere partijen, samen goed voor achttien zetels, delen die mening. Van wantrouwen bij het CDA ten aanzien van Lokaal Belang is geen sprake meer. “Lokaal Belang heeft in de aanloop naar de verkiezingen van alles geroepen dat ik maar even schaar onder de noemer verkiezingsstunts”, zegt Ria Bloemberg. “Als blanco partij kun je dat gemakkelijk doen. Maar nu is dat een gesloten boek. Ik heb alle respect voor Lokaal Belang, er zitten hele capabele mensen bij. “We nemen ze serieus, want ik zie het toch als Landelijk Zevenaar is back in town. Was de partij Landelijk Zevenaar bij de vorige verkiezingen doorgegaan, dan had die partij nu nog in de raad gezeten. Daar ben ik van overtuigd. Omdat die partij niet verder ging, zijn wij van vier naar acht zetels gegroeid.” Net als ruim twee jaar geleden neemt Bloemberg het voortouw bij de formatie en voert ze gesprekken met álle partijen. “Ja, ook met GroenLinks die één zetel heeft behaald. Ook zij hebben hun best gedaan en stemmen getrokken. We kunnen altijd wat van hen opsteken.”

Hoe het nieuwe college van burgemeester en wethouders eruit moet komen te zien, is voor Bloemberg nog lang niet klip en klaar. “Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een breed draagvlak. Een afspiegelingscollege van CDA, PvdA en Lokaal Belang ligt dan voor de hand, waarmee niet gezegd is dat het dit ook wordt.”

Het verkiezingsprogramma van Lokaal Belang bezorgde verschillende PvdA’ers een allergietje. “En dan het plan een stichting op te richten die voor starters uit de eigen kernen huizen bouwt…”, reageert Peter Donker van de PvdA. “Is dat wel haalbaar? Het lijkt op zomaar even een steen in de vijver gooien. Dan bekruipt je het gevoel: kun je met zo’n partij wel zaken doen? Vanuit het besef dat een college met een breed draagvlak goed is voor de politiek, moeten we toch de onderhandelingen met Lokaal Belang aangaan. Een college van CDA en Lokaal Belang heeft 12 zetels van de 23. Dat is te mager. En met de VVD erbij? Kantje boord.”

Lijsttrekker en tevens VVD-wethouder Louis Jansen is zeker niet van plan liters water bij de wijn te doen om maar op dat pluche te kunnen blijven. De VVD ging bij de verkiezingen van 4 naar 2 zetels. “Ik ga er niet van uit dat we als eerste worden benaderd voor de college-onderhandelingen”, zegt hij. “De grootste partijen moeten eruit zien te komen en ik hoor het wel als het niet lukt.” Jansen kan Lokaal Belang moeilijk inschatten. “Ze hebben voor de verkiezingen mooie beloftes gedaan, maar eenmaal in het college zullen ze compromissen moeten sluiten. De programma’s van het CDA en de VVD hebben veel overeenkomsten.”


en ‘Met een breed college creëer je luie mensen’
Vervolg van Liemers 1

VVD - lijsttrekker Louis Jansen: “Het CDA en de VVD zijn voor een gezonde financiële gemeente. We willen geen belastingverhogingen voor de burger en daarmee geen reparatie van de in 2002 genomen bezuinigingsmaatregelen. Hoe anders ligt dat bij de PvdA. Deze partij wil een groot deel van de bezuinigingen op cultuur terugdraaien. Samen met de PvdA in het college…dat wordt een lastige. Aan de andere kant moet je in de politiek nooit ‘nooit’ zeggen.”.

En Lokaal Belang zelf? Een plek in het college ligt voor de hand, vindt lijsttrekker Harry Staring. “Wij zijn zeer zeker geen protestpartij é la het vroegere Landelijk Zevenaar. Openheid staat bij ons bovenaan en we gaan ervan uit dat we van iedereen iets kunnen leren. Een goed idee is een idee.”

Als het aan Staring ligt, komt er geen breed afspiegelingscollege. “Stel dat het CDA, Lokaal Belang en de PvdA alledrie een wethouder leveren, dan krijg je een college dat kan bogen op 17 zetels. Daar creëer je luie mensen mee. Alle besluiten kun je er met dat clubje doorheen sluizen en je hoeft niet meer naar de oppositie te luisteren.

“Bij een college van alleen CDA en Lokaal Belang heb je een nipte meerderheid: 12 van de 23 zetels. Dat lijkt me link. In eerste instantie denk ik aan een kleine partij die erbij komt, maar welke dat weet ik niet.”


08:22 Zevenaar is gewoon vergeten om te stemmen

In de Gelderlander vandaag: Zevenaar is gewoon vergeten om te stemmen
De opkomst bij de gemeenteraadverkiezing in Zevenaar was met 42,5 procent het allerlaagste van alle fusiegemeenten. Waarom? Niet - stemmers aan het woord.

Agnes Wuiten (51): “Het heeft geen nut, bovendien had ik geen tijd. Tot vorig jaar heb ik wel gestemd, maar ik heb dit jaar besloten er niet meer aan mee te doen.”

Elko Benard (18): “Ik heb er nog wel aan gedacht, maar ben het daarna weer vergeten. Het interesseert me gewoon te weinig.”

Bob Terheerdt (19): “Ik wilde wel gaan stemmen, maar het is me ontschoten. Er is erg weinig aandacht aan besteed, ik heb er althans niet veel van meegekregen. Bovendien: op wie had ik moeten stemmen? Ze zeggen toch allemaal hetzelfde.”

Vrouw, anoniem: “Ik had geen tijd om me erin te verdiepen. Als je stemt moet je wel weten waarop. Zeker in deze tijd.”

Francisca Reinders (47): “Stemmen is momenteel onzin. Ze doen toch wat ze zelf willen. Als je ziet wat er gebeurt met het centrumplan. Zo zonde dat winkels naar de nieuwbouw verhuizen terwijl de binnenstad verpaupert. Ouderen kunnen de stad bijna niet meer in. Er gaat zoveel fout, maar met stemmen bereik je niets.”

Richard Peters (38): “Ik ben het vergeten.”

Paula Broeke: “Ik had geen tijd. Dat klinkt als een smoes, maar het was echt zo.”

Gregor Dijkman (25): “Ik heb uit pure luiheid niet gestemd.”

Vrouw, anoniem : “Ik was op cursus, dus ik kon niet. Ik heb niemand kunnen machtigen.”

Dolf Oosterom (56): “Door de drukte ben ik het vergeten. Er is, denk ik, te weinig ruchtbaarheid aan de verkiezingen gegeven en zoiets zet ik niet in mijn agenda. Je denkt eraan of je denkt er niet aan.”

Medewerker sportzaak (18): “Ik heb geen stemkaart gekregen. Tenminste, mijn ouders hebben mij niets gegeven. Stemmen is toch niet verplicht?”

Jenny Roelofsen (34): “Mijn man zei na het hardlopen: ‘weet je wat we vergeten zijn: om te stemmen.’ Maar toen was het al te laat. Ik ben het gewoon vergeten, terwijl het me wel interesseert.”


Hier ga ik bijna van huilen. Dan men -schijnbaar- zo weinig vertrouwen heeft in de lokale politiek.
Maar we moeten de oorzaak bij ons zelf zoeken - als politiek.
Als je de mensen niet weet te binden aan de activiteiten die plaatsen vinden in die zaaltjes aan het raadhuisplein…
Tja…


Donderdag, 18 november 2004

12:02 Even lachen…




11:43 In het nieuws….

Op nu.nl zijn de volgende analyses te lezen over de verkiezingen:

Lokale partijen winnen fors bij verkiezingen
Teleurstellende opkomst verkiezingen

In de Gelderlander:
Forse winst voor Lokaal Belang
De herindeling nekt Zevenaars D66
Helft kiezers niet naar stembus

Woensdag, 17 november 2004

23:41 Uitslag verkiezingen…

1. CDA, 7 zetels (2772 stemmen)
2. PvdA, 5 zetels (2178 stemmen)
3. Lokaal belang, 5 zetels (2173 stemmen)
4. SP, 2 zetels (1060 stemmen)
5. VVD, 2 zetels (971 stemmen)
6. Toon Alberts, 1 zetel (556 stemmen)
7. Groenlinks, 1 zetel (385 stemmen)
8. D66, geen (374 stemmen)
b. blanco, geen, (9 stemmen)

Opkomst 42,38%, en dat is erg laag en weinig jonge kiezers zo zijn de geluiden van diegene die op de stembureau’s zaten.

Uiteraard onder voorbehoud.

Dus we (VVD) verliezen 2 zetels bij deze verkiezingen en voor mij persoonlijk betekent dat - met nr3 - geen zetel in de nieuwe raad.

Welke mogelijkheden zijn er?

CDA, PvdA, LB (7+5+5=17 van de 23)
CDA, PvdA, SP (7+5+2=14 van de 23)
CDA, PvdA, VVD (7+5+5=14 van de 23)
CDA, LB, SP (7+5+2=14 van de 23)
CDA, LB, VVD (7+5+5=14 van de 23)

Krap an..
CDA, PvdA (7+5=12 van de 23)
CDA, LB (7+5=12 van de 23)
PvdA, LB, SP (5+5+2=12 van de 23)
PvdA, LB, VVD (5+5+2=12 van de 23)

Ik feliciteer iedereen met de uitslag en vind het jammer dat D’66 de raad moeten verlaten.


19:23 Stemmen

net op stembureau. lage opkomst is meestal slecht voor de VVD. Dus ga stemmen - zolang het nog kan!


12:50 Verkiezingen.. Wat vind je er van ? (blij, boos, goed, fout)

Inderdaad…

Wat vond je zoal van:

* Verkiezingen,
* Campagness,
* Inzet van de mensen, kandidaten en pers,
* Thema’s en onderwerpen,
* Gemaakte beloftes,
* En nog veel meer…

Ik hoor het graag…
Wees vrij en vertel wat je vindt.

Maandag, 15 november 2004

13:51 Gekozen burgermeester?

Op de site van de VNG: Wetsvoorstellen gekozen burgemeester ingediend bij de Tweede Kamer
De wetsvoorstellen introductie gekozen burgemeester en verkiezing burgemeester zijn bij de Tweede Kamer ingediend. U kunt de tekst van de adviezen van de Raad van State, de reactie daarop van het kabinet en de tekst van de wetsvoorstellen vinden op www.vng.nl onder actuele thema’s, gekozen burgemeester. Ook zijn de voorstellen te vinden op de speciale website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties www.gekozenburgemeester.com. De VNG zal de voorstellen beoordelen aan de hand van de bestuurlijke nota “VNG-standpunt lokaal bestuur en de benoemingswijze burgemeester”. Ook zullen de resultaten van de ledenraadpleging en adviezen van de reguliere VNG-commissies bij de beoordeling worden betrokken. Voor de behandeling van de wetsvoorstellen door de Tweede Kamer zal de VNG worden gevraagd om een reactie te geven aan de vaste kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Indien u naar aanleiding van en over deze wetsvoorstellen opmerkingen heeft die de VNG mee zou kunnen nemen in deze reactie en haar verdere belangenbehartiging, nodigen wij u graag uit om dat aan ons kenbaar te maken via het mailadres gekozenburgemeester@vng.nl. Voor wat betreft de reactie aan de vaste kamercommissie kan dat tot 1 december 2004.


08:02 Politiekcafe in Arnhem “De onrust voorbij , hoe nu verder?”

www.politiekcafearnhem.nl

Vrijdag 19 november v.a.20:00 uur Politiek Cafe Dudok/Arnhem:

thema: actuele politiek “De onrust voorbij , hoe nu verder?”

Deelnemerslijst ( nog niet compleet)

Gerrie Elfrink (fractievoorzitter SP)
Martin van Meurs (fractievoorzitter Pro Arnhem)
Dick Thiemens (fractievoorzitter PvdA)
Wilco van Loon (fractievoorzitter Groen Links)
Laurent de Vries (raadslid PvdA)
Margreet van Gastel (statenlid/raadslid VVD)
Louise van der Laan (TK lid D66)
Bahaeddin Budak (Islamoloog)
Ellen de Jong (omroep Gelderland)
Berry Kessels (Gelderlander)
Max Daniel (commissaris politie)

raadsleden regio,leden maatschappelijke organisaties, burgemeester regio.

discussie o.l.v.:

Jan Bart Wilschut
Anno Zijlstra

Groet,
Anno Zijlstra
info@politiekcafearnhem.nl


Zondag, 14 november 2004

22:28 Wat een gezeur……

Op nosnieuws.nl Verdonk: godslastering geen probleem


Minister Verdonk is verbaasd dat haar collega Donner wil onderzoeken of ’smalende godslastering’ vaker kan worden vervolgd. In het tv-programma Buitenhof zei zij dat Donner hiermee in feite het lagere tolerantieniveau van islamitische gelovigen zou belonen.

De minister van Integratie erkent dat er grenzen zijn aan het beledigen van gelovigen,maar denkt niet dat hier een probleem ligt. Volgens Verdonk moet de vrijheid van meningsuiting vooropstaan.

Donner zei gisteren op het CDA-congres in Utrecht dat de overheid niet moet tolereren dat mensen tot in het diepst van hun overtuiging beledigd worden.
Natuurlijk, godslastering doe je niet - als fatsoenlijk mens ten opzichte van een ander mens. Al was het maar dat je respect hebt voor je medemens.. Toch?

Maar per wet verbieden er van gaat veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te ver.
Dit tast het vrije woord aan. En die is heilig (voor mij).
Je moet kunnen zeggen wat je wilt, zoals ik dat vaker heb verwoord. Natuurlijk mag dat alleen als je ook jouw stelling durf te verdedigen EN bloot te stellen aan het openbare debat.

Nee, dit kan echt niet.

Geloof of geen geloof, godslastering moet mogen.
Dadelijk vindt iemand het godslastelijk als ik stel dat zijn (of haar) God niet bestaat.

En dat is - denk ik - MIJN goed recht.
Dat jij wel geloofd is JOUW goed recht en ik zal je daarover in je waarde laten en je daarover niet met minder respect benaderen en behandelen ten opzichte van een ander.

Nee, dit is een erg slecht plan en jaaaaa, Verdonk heeft weer eens gelijk.

Sterke minister, die Rita, Sterke vrouw.

update:
D66: Artikelen over godslastering schrappen

Geplaatst: 15-11-2004 07:02
Laatst gewijzigd: 15-11-2004 07:02
DEN HAAG (ANP) - D66 is het niet met minister Donner (Justitie) eens dat wetsartikelen over godslastering weer toegepast moeten worden. De partij wil die juist schrappen.
Tweede-Kamerlid Van der Laan vindt bovendien dat de CDA-bewindsman de onzekerheid over wat men wel en niet mag zeggen heeft vergroot door zijn uitspraken, zaterdag tijdens het congres van zijn partij.

Volgens Van der Laan zijn er voldoende beperkingen aan de vrijheid van meningsuiting, zoals het verbod op discriminatie en het verbod tot aanzetten van haat of geweld.

Minister Verdonk (Integratie) vindt dat „we niet naar een lager
incasseringsvermogen toe moeten”. Zij zei dat zondag in het tv-programma Buitenhof in een reactie op minister Donner (Justitie), die een dag eerder had gewezen op wetsartikelen die godslastering strafbaar stellen.

.
Verdonk zei hierover dat de
„moslimgemeenschap een lager incasseringsvermogen heeft. Hij zal
toch niet bedoelen dat we naar een lager incasseringsniveau toe moeten.”

Verdonk wees erop dat er „ook grenzen zijn aan homohaat en het achterstellen van vrouwen”. De liberale bewindsvrouw verwacht dat ze hierover nog zal discussiëren met haar CDA-collega Donner.

De CDA-bewindsman zei tijdens een congres van zijn partij dat hij gaat onderzoeken of het wetsartikel om
„smalende godslastering” aan te pakken meer kan worden toegepast. Tot nu toe wordt het weinig gebruikt.

Over de recente golf van geweld zei
Verdonk, dat ”kleine groepen” daarvoor verantwoordelijk zijn en dat „we het
radicalisme van beide kanten moeten bestrijden”.

Verdonk vindt ook dat de
moslimgemeenschap „zelf signalen moet geven”, als jongeren afdwalen naar radicalisme of als mensen uit het
buitenland hier mensen komen ronselen voor de jihad. De bewindsvrouw denkt dat
„vertrouwenspersonen” hierbij een
belangrijke rol kunnen spelen en ook
zouden kunnen waarschuwen bij dreigend geweld.

Minister Verdonk kondigde ook aan dat ze volgend jaar veel werk wil maken van overleg met werkgeversorganisaties om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan.


18:32 Brief over wildplakken…

Aan college B&W (en alle fractievoorzitters)

Geachte College, [afschrift/cc naar alle fractievoorzitters]

Afgelopen week en dit weekend heeft onze fractie geconstateerd dat twee verkiezingsborden overplakt zijn door een externe organisatie, namelijk discotheek de Achterhoek Arena. Hierbij zijn posters van D66 en VVD overplakt. Waarbij ik er bij aan wil toevoegen, is dat onze fractie niet gelooft dat de plakkers bewust deze partijen hebben gekozen om te overplakken, maar meer gekeken hebben de (strategische) locatie op de verkiezingsborden.

Bijgesloten vindt u een tweetal foto’s van verkiezingsborden waarop wij dit hebben geconstateerd. Mocht u over de originele foto’s - in een hogere resolutie - willen beschikken, dan zal ik die doen toekomen.

Via deze e-mail vraagt de VVD fractie u - als college - de APV te handhaven, actie te ondernemen tegen deze organisatie en zorg te dragen dat het overplakken van verkiezingsborden - door wildplakkers - stopt!

Bijvoorbaat dank,

Namens de VVD fractie,

Met vriendelijke groet,
Renee Teunissen.


Dus dat weet je ook weer..


11:11 Ingezonden

Hier de tekst van de ingezonden brief (Gelderlander) van voorzitter Klaas Brandse:
VVD: “Kunnen de lokale partijen hun beloften waarmaken?

De afgelopen twee dagen heb ik als voorzitter van de VVD twee politieke cafés mogen aanschouwen. Een korte terugblik.

De opkomst in Giesbeek was veel beter dan in Zevenaar, naast dat het debat ook stuk steviger en levendiger was dan in Zevenaar. Mogelijk heeft dit te maken gehad met een andere vertegenwoordiging van de politieke partijen in Giesbeek dan in Zevenaar.
Wat mij opviel is dat weinige partijen echt voor hun mening durfden uit te komen, bang om daarmee de kiezers te verliezen. Er was eigenlijk maar enkele partij die echt helder was naar de kiezer.

Lokaal Belang was zeker een van de partijen die helder was in Giesbeek. Helder in beloften die zo vlak voor de verkiezingen werden gedaan aan de kiezers. Bijna alles kan in de gemeente Angerlo zou je zeggen, zonder dat echt stil wordt gestaan bij de kosten van deze gedane beloften. De nieuwe gemeente Zevenaar krijgt hier straks de rekening voor gepresenteerd.

In Giesbeek bleek des te meer dat het moeilijk is je rug recht te houden als politieke partij. Was in het voorjaar nog het standpunt van de gemeenteraad dat alleen Riverparc gelegaliseerd zou mogen worden en niet de Giese Pan. Later op de avond bleek dat de gemeenteraad beide parken nu wil legaliseren. Een opmerkelijke ommezwaai zo vlak voor de verkiezingen en eigenlijk niet zo netjes.
Hoewel de VVD geen grote voorstander is van de legalisatie van beide parken, zal de VVD het laatst ingenomen standpunt van de gemeenteraad Angerlo respecteren. De sleutel van het oplossen van dit probleem ligt overigens juist bij de VVD (Minister Dekker) (De locale partijen zijn in ieder geval niet instaat om de legalisering tot een goed einde te brengen door het ontbreken van een landelijke binding)

De VVD, van oudsheer niet grootst vertegenwoordigd in de gemeente Angerlo maar wel helder en duidelijk, bracht klip en klaar aan de orde de veranderingen die op komst zijn voor subsidie aan verenigingen, iets wat andere partijen nalieten en liever niet over wilde praten. De VVD maakte duidelijk aan de zaal dat de subsidie aan Angerlose verenigingen substantieel hoger uitvalt in vergelijking met de Zevenaarse verenigingen. Maar merkte ook nog op dat er nog een bezuiniging opstapel staat in Zevenaar. Subsidie voor jeugd is geen discussiepunt voor alle verenigingen. In het overgangsjaar 2005 heeft de nieuwe gemeenteraad een behoorlijke klus te klaren om hier een oplossing voor te bedenken voor het geconstateerde probleem.

Opmerkelijk is dat de rol van een dorpsraad enigszins overdreven wordt. Niet te ontkennen valt dat een dorpsraad een instrument is die niet weg valt te denken uit onze samenleving, maar vergeten wordt dat de gemeenteraad uiteindelijk altijd beslist. Belangrijk is de voeding van de gemeenteraadsleden door hun achterban - wat een dorpsraad kan zijn.

Opmerkelijk weinig aandacht was er voor economische ontwikkelingen aangaande de nieuwe gemeente die toch als basis dient waaruit alles betaald moet worden.

Bij elkaar was het goed te horen hoe er werd gedacht over de nieuwe gemeente.

Klaas Brandse,
Voorzitter VVD Zevenaar-Rijnwaarden.


11:07 Machtswoord?

Op nu.nl :
Bos dreigde met aftreden om gekozen burgemeester

Uitgegeven: 13 november 2004 12:35
Laatst gewijzigd: 13 november 2004 12:54

DEN HAAG - PvdA-fractieleider Wouter Bos heeft dinsdag in een fractievergadering van de PvdA in de Tweede Kamer gedreigd om af te treden. PvdA-Kamerlid Klaas de Vries schrijft dit in zijn weblog. Aanleiding was een discussie over de gekozen burgemeester.

Een meerderheid van de fractie liet merken dat zij tegen de grondwetswijziging wilde stemmen, die regelt dat burgers de burgemeester rechtstreeks kunnen gaan kiezen. Maar Bos wilde per se dat de PvdA de wijziging van de grondwet zou steunen, en daarmee ook de regeringscoalitie. Uiteindelijk stemden slechts vier PvdA-politici tegen. De meerderheid van de Kamer stemde voor, waarmee Bos zijn zin kreeg.

Mooi democratisch

Onder de tegenstemmers was ook Klaas de Vries zelf. In zijn weblog schrijft hij over de discussie in de fractie: “Mooi democratisch dus. Bijna een jaar lang discussiëren in de PvdA (…). En het eindigt waarmee het begon, een machtswoord.”

Als minister van Binnenlandse Zaken verdedigde De Vries in 2001 een wetsvoorstel dat gemeenteraden het recht gaf om een voordracht te doen bij een (her)benoeming van een burgemeester. Dat was een tussenstap op weg naar de direct gekozen burgemeester.

In een referendum onder PvdA-leden stemde de meerderheid voor een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.


Leuk en vooral lekker voor de democratie. Wat is je zetel in de kamer dan nog waard als het fractiebestuur in haar achterkamertjes besloten hoe de gehele fractie er over moet denken. Rara jongens, die PvdA-ers.

En zelf?
Ik ben niet zo’n voorstander vanb het systeem in de VS waarbij de burger alle posities in het gemeentehuis moet kiezen, want dat werkt populisme in de hand. Nog even snel dit doen, want ik moet herkozen worden. Hier herkent dat niet?

Maar wat - denk ik - nog veel belangrijker is dat de burgermeester een vakman/vrouw is. Iemand die opgeleid is voor het vak en/of de politiek goed kent. Dus weet hoe hazen lopen in het Haagse en in e provincie. Die de lobby kent om de belangen van zijn of haar stad te bewerkstelliggen. En dat is een andere man dan de politicus die het woord van de burger vertaald in beleid. Daarvoor is de raad en de door haar aangewezen wethouders. Zij zijn politiek verantwoordelijk voor beleid en beslissingen.

En niet de burgermeester.

Dus moet je de burgermeester laten solliciteren, en dus selecteren op bestuurlijke kwaliteiten ipv charisma en NIET de mate waarin hij of zij de mensen weet aan te spreken over politieke onderwerpen. En dus niet op beloftes wat hij voor de burger zal gaan doen. De burgermeester is een bestuuder die heel erg goed op de winkel past en die winkel nog veel mooi probeert te maken. Maar wel samen met de locale politiek.


Zaterdag, 13 november 2004

17:48 Wildplakken

Ja hoor, het is weer zover. De verkiezingsborden staan er en..


[Noordeinde]



[Willem de Zwijgerlaan]

Klik op de foto voor een groter exemplaar.

Over elkaar plakken - als politieke partijen - als er geen ruimte is, dat nog daar aan toe, maar dat bedrijven die deze borden ook al gebruiken om te wildplakken..

Dus APV er bij en..


Vrijdag, 12 november 2004

14:43 Markt.

Dadelijk ga ik naar de kraam op de markt - zien we elkaar daar?


Donderdag, 11 november 2004

18:22 Doorschuiven?

Nee, dat doen we niet. Wat doen we niet? Doorschuiven…

Gisteren commissie vergadering Grondgebied - inderdaad parkeren is mijn onderwerp…

De nieuwe politieke partij Lokaal Belang op de tribune. Tijdens het inspreken de huidige commissie / raad niet over deze onderwerpen mochten beslissen.
Waarom niet?
Omdat men vind dat als de commissie voor de verkiezingen is en de beslissing valt er na - genomen door de huidige gemeenteraad - dan is dat niet fair, zo was de redenering, omdat er al verkiezingen zijn geweest. De oude raad zou dan namelijk geen mandaat meer hebben..

Oja? Het schijnt.

Als raad heb je een mandaat van 4 jaar, dat in mei 2002 van start is gegaan en loopt tot 2006. Door de herindeling komen er eerder nieuwe verkiezingen. Maar dat zegt nog niet dat per direct de mandaat van de raad ophoudt…

Overigens deelde de minister ons pas de buurt van juni mee dat de datum waarop de verkiezingen zouden worden gehouden, op 17 november zouden zijn. Je kunt wel nagaan dat ruim voor die datum de agenda wordt vast gesteld wanneer er commissie en wanneer er raadsvergadering zijn voor het jaar 2004. Dat is dus niet te plannen. Het zou opzet zijn om dit onderwerp - zoals men dat aangaf - na de verkiezingen er nog even door te drukken.

Net alsof alle partijen na de verkiezingen uit de raad zijn en dat alle huidige partijen dus niet zouden hoeven samenwerken met de nieuwe raadsleden van de mogelijke nieuwe partijen in de nieuwe raadssamenstelling. Dus het er nog even doordrukken is niet alleen niet aan de orde, het ook niet echt mogelijk. Tenminste niet als je na 1 januari - wanneer alle raadsleden samen een goed bestuur wilt vormen.

Persoonlijk vind ik het wel wat populistisch om zo te reageren. Net alsof alleen de nieuwe raad de wijsheid in pacht zou hebben… jaja..

Dus…
De raad moet gewoon zijn werk doen, waarvoor zij is aangesteld. En haar verantwoordelijkheid nemen. En niet de hete aardappel doorschuiven aan de nieuwe raad.

Overigens, dit er info, zullen er in de eerste maanden alleen maar zaken op de agenda te staan die noodzakelijk zijn om de nieuwe gemeente van start te laten gaan. Denk aan regelingen voor vergunningen, leges, . Dat zijn allemaal onderwerpen waarover de neiuwe raad moet beslissen.

Ik verwacht dus ook niet dat de nieuwe raad de tijd heeft voor een fatsoelijke discussie over politieke hot-topics voor het zomerreces. Dus nu uitstellen, betekent minimaal een halfjaar uitstellen. En is dat verantwoord???

Nee, dat is het niet.


09:12 Definitieve locatie jongerencentrum

Gisteren was er een persconferentie - las ik via de e-mail - hier onder het verslag door Gelderlander
ZEVENAAR - Eindelijk duidelijkheid over een jongerencentrum in Zevenaar. Er komt een nieuw gebouw aan het spoor voor het jeugd - en jongerenwerk én voor carnavalsvereniging Paljas.

Op de open plek tussen de brandweergarage en zalencentrum De Buitenmolen aan de Engeveldweg komt een nieuw gebouw van één laag, maar wel met een hoge kap. Dit is nodig voor de carnavalsvereniging die een soort loods nodig heeft om de praalwagens in op te kunnen bouwen.

Met de nieuwbouw voor de Jeugd Activiteiten Zevenaar (JAZ) en Paljas slaat Zevenaar meerdere vliegen in één klap. Jongerencentrum Outzide, dat nu in de lage aanbouw van het Juvenaat aan de Babberichseweg zit, moet in september weg voor woningbouw. Op de plaats van de houten barak De Haspelburcht voor het jeugdwerk aan de Karel van Gelrestraat zijn parkeerplaatsen voorzien. Bovendien is de barak afgeschreven. Carnavalsvereniging Paljas is al jaren op zoek naar een andere accommodatie. “Het gebouw van de vroegere eierveiling aan de Heilige Huisjes voldoet niet meer aan de huidige eisen”, verklaart wethouder Netty Klomp van ruimtelijke ordening. “Het wordt elke keer weer opnieuw gestut, alleen moet het nu echt worden gesloopt uit veiligheidsoverwegingen.”

Paljas is lang bezig geweest met de locatie aan de Engeveldweg. Aanvankelijk samen met de eigenaar van café De Buitenmolen die er een bedrijfswoning naast wilde bouwen. Bouwen aan het spoor vraagt veel onderzoek naar hoe met de railherrie om te gaan en is complex. Om die reden is de uitbater van De Buitenmolen afgehaakt.

Burgemeester en wethouders van Zevenaar stellen de gemeenteraad nu voor het carnavalsgebouw met het jongerencentrum en het jeugdwerk op één plek te concentreren. JAZ krijgt 459 vierkante meter voor het jeugdwerk en Outzide. Dit deel wordt heel goed geïsoleerd om geluidsoverlast te voorkomen. Paljas krijgt een wagenbouwruimte en een clubhuis van 147 vierkante meter. De kosten bedragen 813.000 euro voor het JAZ-gedeelte en 160.000 euro voor de carnavalsclub. Klomp: “De gemeente treedt voor Paljas op als bouwheer, maar de carnavalsvereniging betaalt natuurlijk zelf het nieuwe gebouw.”

Geld voor een nieuw centrum voor jeugd en jongeren is jaren geleden al door de gemeente gereserveerd. Dit omdat een nieuw jongerencentrum al heel lang wordt nagestreefd. “Ik was net raadslid in 1996 en toen hoorde ik iemand al aankaarten dat de jongeren in Zevenaar toch een eigen centrum moesten hebben”, zegt welzijnswethouder Louis Jansen. “Het jongerenwerk is steeds tijdelijk ondergebracht. In een oud gebouwtje naast het ziekenhuis aan de Hunneveldweg, in een klaslokaal aan de Willem Kloosstraat en daarna in het Juvenaat. Dat het nu eindelijk rondkomt, daar zijn we als college heel blij mee.”

Op maandag 15 november worden de omwonenden geïnformeerd met de bouwtekeningen van het nieuwe centrum erbij.


Ik ben blij dat het nu eindelijk naar buiten kan, dat er overeenstamming is met de betrokken partijen over de bouw van een nieuwe jongeren centrum in Zevenaar. HIER vind je het raadsvoorstel met onder andere de financiële onderbouwing.

Blij. Ja hoor.
Gelukkig kan zo - nog net aan het einde van deze raadsperiode - onze belofte - toch nog waar gemaakt worden.

Natuurlijk wist de Zevenaarse politiek van dit traject en was het alleen de vraag of het tot overeenstemming zou komen en.. vooral wanneer.

Kwestie van volhouden en niet de moed opgeven.

Ook al zijn er vele locaties vooraf gegaan, je kunt zeer zeker niet stellen dat de wethouder bij de pakken is gaan neerzitten bij de eerste de beste tegenslag, of al die andere die er op volgen. Want ook in Zevenaar heeft het nimby virus (Not In Mine Back Yard - niet in mijn achtertuin) duidelijk voet aan de grond gekregen.

Voor JAZ ben ik blij dat ze nu eindelijk een definitief onderdak hebben.
En voor Paljas ben ik blij dat ze nu beschikking krijgen over een nieuw clubhuis.
Al is - eigenlijk - zeer zeker geen sprake van “krijgen”. Men moet toch behoorlijk in de buidel tasten voor deze nieuwe stek, al krijgen ze er ook iets moois voor terug.

Update: Maandag avond is er een inloopavond voor de omwonenden..

Woensdag, 10 november 2004

11:35 25000 nieuwe huizen KAN

Net op teletekst van RTV Gelderland:



Ik zou zeggen College van Zevenaar, pak die kans op en probeer met de Ruimtelijke Ontwikkelingsplannen hier gebruik van te maken.

Natuurlijk wil de VVD dat er een tweede zonnemaat achtige wijk - met school en buurtwinkeltjes - gebouwd gaat aan de Angeloose kant van de A12. En niet op de Bem.

En tegen het CDA: dit is geen getto, zoals jullie de wijk stegenslag al eens noemde.

En tegen de PvdA: Nee dit is geen vinex lokatie. Vinex-en is iets uit de tijd van minister Pronk en die tijd ligt gelukkig achter ons.

met andere woorden, een wijk van goede samenstelling op een mooie plek. Dus niet op een plek die half Oud-Zevenaar lijkt op te slokken en bijna tegen Babberich aan doet groeien.

Als je het hebt over de eigenheid van kernen, dan zijn de plannen bij de Bem toch niet echt te verdedigen, als je daarmee de kernen aan elkaar gaat koppelen en er een grote kern of dorp van gaat maken. En waar blijft dan die eigenheid?

En met een goede mix tussen huur en koop, die betaalbaar zijn voor mensen met een normaal salaris en niet alleen voor tweeverdieners met een “top inkomen”.

09:44 Debat in de Wip-inn (Dorpsraden)

Debat in de Wip-Inn
Geachte voorzitter, Geachte aanwezigen,

(Kijk op eigenheid kernen en wijken)

Als het gaat voor de eigenheid van de nieuwe kernen bij Zevenaar, zal er weinig veranderen. De VVD vindt dat iedere wijk, kern of dorp haar eigenheid moet kunnen behouden en versterken. De VVD gelooft niet in grote eenheidsworsten en onderschrijft de meerwaarde van het culturele en verenigingsleven van een wijk, een kern en een dorp. Natuurlijk hoopt de VVD dat een goede onderlinge verstandhouding tussen de diverse verenigingen uit de gemeente er alleen maar zal zorgen voor nog sterkere verenigingen.

Subsidies

De VVD vindt dat subsidies ter ondersteuning behoren te zijn van kleine en minder krachtiger verenigingen. De VVD vindt dat grote en kapitaal krachtige verenigingen eigenlijk zonder subsidies zouden moeten kunnen. Een uitzondering hierop vormen natuurlijk de activiteiten voor de jeugd. De VVD vindt ook dat subsidies beleid gebaseerd moet zijn aan de taken en/of doelstellingen van de vereniging en niet naar vestigingsplek of uitvalsbasis.

Woningbouw

Als het gaat over woningbouw, dan wenst de VVD dat er gebouwd wordt aan de overkant van de A12. Een locatie waar grootschalige woningbouw mogelijk is, zonder dat de grondprijzen sky-high gaan en woningen onbetaalbaar worden. Nieuwe woningbouw projecten zullen dus zodanig moeten worden ingericht dat er meer dan voldoende woningen komen die betaalbaar zijn voor starters en jongeren met goede mix van koop en huur.

Kijk je naar projecten zoals in Ooy en straks de Bem, dan zie geen woningbouw projecten opgestart worden (of zijn) voor juist die groepen die er het hardste om de woningen zitten te springen. Zelfs voor goed verdienende tweeverdieners is het nog een uitdaging om dergelijke woningen gefinancierd te krijgen en fatsoenlijk te kunnen leven.
Mede daarom is het zo zuur dat de raad heeft gekozen voor een project zoals op de Bem. De hoeveelheid stukjes grond en de daarop staande panden die opgekocht moeten worden, zullen de nieuwe woningen onbetaalbaar maken, zeker als je weet dat voor iedere vierkante meter bouwkavel er drie moet aankopen (wegen, groen, etc)

Als het gaat om bouwen in de kernen of dorpen dan moet je dat op gepaste wijze doen, zonder dat het karakter en de eigenheid van de kern of dorp hierdoor wordt aangetast. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de VVD vindt dat er in de kernen helemaal niet gebouwd mag worden. Nee, we vinden dat het mogelijk moet zijn om naar behoefte te bouwen in de kernen en dorpen om zo een verantwoorde ruimte te bieden voor woningbouw. Dit geeft gelijk draagvlak voor voorzieningen.
Helaas staat de rijksoverheid ons niet toe een ander of selectiever toewijzingsbeleid te voeren. De initiatieven die door - bijvoorbeeld - het Knooppunt Arnhem Nijmegen zijn genomen over woonruimte verdeling, zijn door de rechter alweer ongedaan gemaakt. Er zijn –hoe treurig en vervelend dat ook is - geen andere mogelijkheden dan ons sterk te maken bij de landelijke politiek om toch een gevarieerder beleid te kunnen voeren en de handen vrij te maken om beter in te spelen op de wensen van de omgeving.

Rol dorpsraden en politiek/gemeente.

En dat gevarieerder woning toewijzingsbeleid zou je kunnen opstellen door samenspraak en voeding vanuit wijkteams en dorpsraden. De VVD vindt dat deze organen een goede bron van informatie kunnen zijn voor politiek, college en het ambtelijke. Of te wel signalen direct uit de samenleving. Het regelmatig bij elkaar op bezoek gaan zou een goede zaak zijn. Want als we van elkaar kunnen leren, waarom zouden we dat dan laten?

Financiën

De VVD vindt dat de mate van steun of subsidie niet moet afhangen van de plek waarop je woont of de organisatie is gevestigd. Iedere burger heeft evenveel rechten om iets te willen of te kunnen en dergelijke gelden moeten in goede harmonie en volgens een gelijkmatige verdeling worden verdeeld.
Zo ook de financiën van de gemeente Zevenaar, de VVD vindt dat je moet kijken wat waar nodig is en daar iets aan gaat doen.

Parkeren

Als het gaat over parkeren in het centrum van onze gemeente, is de VVD geen tegenstander van betaald parkeren, máár dan moet de noodzaak daarvoor wel aangetoond worden.

Als betaald parkeren zorgt voor een goede parkeerregulering en dat de lang- parkeerders, zoals diegene die in het centrum werken, verhuizen naar locaties (net) buiten het centrum, dan zou dat een serieus te overwegen keuze zijn. Al kun je jezelf afvragen of je parkeergarage moet willen bouwen als het netto maar een paar plaatsen extra oplevert en een fraai uitzicht voor een groepje omwoners.

Overigens maakt de VVD zich erg grote zorgen als het gaat om de parkeertarieven, namelijk dat het introduceren van betaald parkeren in de toekomst door velen gezien zal gaan worden als een prachtige melkkoe om de burger – net zoals met de OZB - een poot uit te draaien. Gelukkig hebben we het in de raad voor elkaar gekregen om de OZB ook dit jaar weer met een minimale hoeveelheid te laten stijgen, dit omdat de OZB iedereen raakt en niet alleen “de rijken” of “de woningbezitter”.

Om terug te komen op parkeren, met het invoeren van betaald parkeren loop je dus het risico dat in de toekomst financiële gaten gevuld gaan worden met hogere leges en (parkeer)heffingen, in plaats van het maken van keuzes. Als de bodem van de portemonnee in zicht is, vindt de VVD, moet je kijken naar de uitgaven, in plaats van de burgers te belasten met nog veel hogere lokale lasten.

Dank voor uw aandacht,
Renee Teunissen.


Er werd behoorlijk gereageerd op het standpunt dat de VVD vindt dat je grote kapitaal krachtige vereningingen minder subsidie zouden moeten krijgen dan kleine en zwakke, met uitzondering als het gaat om jeugdactiviteiten. Als tegen argument werd gegeven dat verenigingen die de zaakjes netjes op orde hebben en met activiteiten (veel) geld binnen halen hier de dupe van zouden worden.

Nu is het zo dat de VVD het nemen van eigen verantweoordelijkheid heel hoog in het vandel heeft staan en dat raakt natuurlijk het bovenstaande. Dus het kan niet zo zijn dat eigen initietief en nemen van de verantwoordelijkheid en daarmee zeggen dat je niet primair afhankelijk wilt zijn van subsidies en je dus je eigen boontjes wilt doppen voor de VVD niets waard is. Nee, dat moeten we stimuleren en zeer zeker niet bestraffen. Aan de anderekant zou ik me als vereninging erg trots voelen als ik zonder geld van de overheid kan leven. En dat zou ook het uitgangspunt moeten zijn. En in die lijn ligt ook ons argument.

Wat we bedoeling met die stelling is dat we eerder geneigd zijn om met nieuwe subsidies te kijken naar een breedaanbod en aan grote verenigingen om iets meer eigenvernatwoordelijkheid te nemen en ruimte te laten voor de kleinere, zodat die ook kunnen blijven bestaan.
Verenigingen die een belangrijke rol vervullen, maar niet zoveel middelen kunnen aanboren. Zo kan zich
iedereen zich wel voorstellen dat de ene sport gemakkelijk sposoren aantrekt dan de andere tak van sport. Of zelfs dat sponsoring niet eens mogelijk is. Wij vinden het belangrijk dat je ook daar naar kijkt.

De tekst hierboven is de tekst die ik gisteren heb gebruikt in de voordracht en later ook als leidraad in de het debat.

Vanavond is de discussie in de commissie grondgebied over al dan niet belaatd parkeren. Wie de bovenstaande tekst goed leest weet hoe de VVD er tegen overstaat. Al moeten alle vragen die wij nog hebben uitstaat richting het ambtelijken en die ook nog in de commissie aan de orde komen uiteindelijk bepalen welke keuze wij maken. Dus kom vanavond kijken, het is om 19:03 in de raadszaal in het gemeentehis van Zevenaar. Wellicht tot vanavond…


Dinsdag, 9 november 2004

11:53 Overheidsbemoeizucht



Komt dit je niet heeel erg bekend voor?

Overheidsbemoeizucht ten top.

Wordt tijd dat we ook in Zevenaar daar eens wat aan gaan doen. De regelsdruk moet omlaag. Ook in Zevenaar.

Als we als VVD in de nieuwe Zevenaarse raad voldoende kracht krijgen - kunnen we daar wat aan gaan doen.

Dus, je weet wat je te doen staat. Ga 17 nov stemmen. Laat horen wat je wilt en vooral niet wilt.

Mag ik op je stem rekenen?


11:07 Parkeren

Zoals vele maandagen voor de commissie en raadsvergaderingen, is dit de avond waar de meeste fractievergaderingen plaats vinden. gisteravond ging de gehele avond over het al dan niet bouwen van een parkeergarage “op” het Masiusplein en het invoeren van betaald parkeren in Zevenaar.

Hier een greep uit de vragen over die zo overtafel kwamen.

* In hoeverre zou jij willen betalen voor een parkeerplek als je deze ook gemakkelijk kunt vinden ? (en wat zou je er voor overhebben)
* Is betaald parkeren de oplossing om het parkeren te reguleren, ipv de blauwezone als er dan wordt gehandhaafd?
* Zal betaaldparkeren de langparkeerders, zoasl de werkenden in de winkels en gemeentehuis, naar een andere lokatie doen verhuizen om de auto te stallen?
* Is het mogelijk om het betaald parkeren alleen in te voeren op drukke tijdstippen en “drukke dagen” ? en kun je hiermee het bezoek proberen te reguleren?

Beantwoord ze zelf ook eens en laat het weten… en als je leuke vragen hebt, mail ze even en dan zet ik ze er bij…

Zaterdag, 6 november 2004

11:03 Gij zult niet doden..

Op de site van de gezonde roker lees ik:
Oproep!
Neem een krijtje en schrijf:

‘Gij zult niet doden’

naast Uw huisdeur!

door Karel Gabler (webmaster)



Dus, neem een krijtje en… (of schijf op je weblog)…

Klik op de link voor meer info.


Woensdag, 3 november 2004

15:22 Bijeenkomsten

Nog niet op de agenda, maar dat komt snel:

Twee politieke bijeenkomsten:

Dinsdag 9 nov, Wip-Inn, 20:00
Woensdag 10 nov, zaal ‘Hof van Giesbeek’, 20:00

Disndag zal ik er zijn. Woensdag niet. Woesdag is er commissie Grondgebied met daarin het parkeerplan voor Zevenaar. Ik zal die waarschijnlijk gaan doen.


15:18 Die vrijheid vind je bijna nergens

Gister kwam er een vraag van recruitement. Over een wervingsboekje, daar stond een stuk tekst van mij in, en die was aan vernieuwing toe. Dus ik heb ik er dit van gemaakt. Even wat anders dan campagne-leuk zo tussen door. Als is de tekst tijdens de ochtend glore gemaakt, hij kan er best mee door - of neit dan?

Die vrijheid vind je bijna nergens

Ik had al jaren onderwijs gevolgd: eerst LTS elektrotechniek, daarna MTS elektronica en vervolgens het HIO. Toen ik bezig was met informatica aan de universiteit had ik er opeens genoeg van. Ik wilde nu wel eens gewoon werken. Maar ja, ik had er nog een bedrijfje naast als bijverdienste. Ik voorzag kleine internet-providers van software en andere technische zaken en dat wilde ik nog enige tijd blijven doen. Voor ander bedrijven was dit een probleem, maar voor PTS niet. Die vrijheid, dat je niet in een keurslijf wordt gedwongen, sprak me erg aan. Zo ook de ruimte die PTS mij geeft om actief te zijn in de lokale politiek van de gemeente Zevenaar. Ik beman daar een raadszetel en kan daarmee het belang van eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap uitdragen.

Ik werk al meer dan acht jaar voor PTS en één ding is zeker: ik heb me niet vergist. Als je iets wilt én je bent bereid je daarvoor in te spannen, dan krijg je alle medewerking. In de eerste jaren heb ik me ontwikkeld tot senior software engineer, gespecialiseerd in embedded systemen en open source software. Inmiddels ben ik steeds meer werkzaam als consultant, naast de uitdagingen
bij reguliere klanten. Dat groeipad wordt door PTS actief ondersteund met trainingen en begeleiding. Eigen initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel zijn daarbij uiteraard wel belangrijk. Ik werk op het moment voor een groot softwarehuis aan het ontwikkelen van software voor SMS centrales. Een omgeving vol met technische uitdagingen. Daarnaast neem ik mijn verantwoordelijkheid door een bijdrage te leveren aan de Ondernemingsraad (OR) van PTS. Tussendoor komen nog andere leuke klussen. Zo treed ik bijvoorbeeld op als consultant voor embedded linux projecten of adviseer ik een team dat specifieke embedded software en kernel extenties ontwikkeld.

Verder ben ik vaak voor klanten de ‘PTS-interface’, die als eens soort zoekmachine naar de kennis binnen PTS op zoek gaat. In samenspraak met een collega, die over specialistische kennis beschikt, ‘vertaal’ ik de gevonden oplossing naar onze klanten. En daarbij betrek ik uiteraard onze account managers, die voor de commerciële afwikkeling zorgen. Op deze manier kansen benutten, vind ik erg
bevredigend.

Renee Teunissen.


Dinsdag, 2 november 2004

10:51 Theo van Gogh vermoord

Op nosnieuws.nl:
Filmmaker Theo van Gogh (47) is in Amsterdam doodgeschoten. Dat heeft de politie bevestigd. AT5 meldde eerder dat hij zou zijn neergestoken op de Linnaeusstraat in Amsterdam.

Hij zou zijn gevonden met een brief op zijn lichaam. Deze is volgens geruchten met een mes in zijn borst vastgestoken. Het zou gaan om een brief met islamitische teksten.

Ook ooggetuigen van het misdrijf bevestigen dat het om Van Gogh gaat. De moord vond plaats voor het Stadsdeelkantoor Oost, toen het slachtoffer het gebouw verliet. Hij zou de overkant van de straat nog hebben bereikt en daar in elkaar zijn gezakt, waarop de schutter nogmaals vuurde, aldus de politie.

Een tweede persoon raakte door dit schot gewond. Die is op eigen houtje naar het politiebureau gegaan om te waarschuwen.

Volgens een ooggetuige bleef de dader enkele minuten over het slachtoffer gebogen staan.

Oosterpark
De verdachte rende weg richting het Oosterpark, aan de andere kant van het park bij de Mauritskade werd hij gepakt door de politie die al naar hem op zoek was.

De verdachte schoot op politieauto’s, waarbij een motoragent gewond raakte. De vermoedelijke dader zou in zijn been zijn geschoten en gearresteerd. De politie heeft de directe omgeving, waaronder het naastgelegen Oosterpark, afgesloten.

Een woordvoerster van de politie in Amsterdam erkent dat een persoon is doodgeschoten, maar wil nog niet zeggen om wie het gaat. Volgens de politie moet de familie van het slachtoffer nog worden ingelicht.
.

Waar moet dit heen?

Update nieuws vind je HIER.


Maandag, 1 november 2004

09:48 Grenspost wordt Zevenaars

In de GelderlanderGrenspost gaat naar Zevenaar
DIDAM - De grenspost Bergh Autoweg gaat door een wijziging in de gemeentegrenzen per 1 januari over van Bergh naar Zevenaar. Het kwam zaterdag als een ‘verrassing’ naar boven op de inloopochtend in het gemeentehuis van Didam.
en
Het Didamse deel van bedrijventerrein gaat per januari over naar de gemeente Zevenaar. De snelweg A12 wordt de nieuwe grens en komt geheel op Zevenaars grondgebied te liggen. Ter hoogte van knooppunt Oud-Dijk maakt de gemeentegrens een rare kronkel: de op- en afritten A18/A12 ‘verhuizen’ naar Zevenaar. Ook bij grensovergang Bergh Autoweg loopt de lijn niet meer recht, doordat deze post naar Zevenaar gaat. Bergh Autoweg wordt gevormd uit onder meer oude douaneloodsen en een restaurant. Er leven plannen voor ontwikkeling van het gebied.

“Het heeft ons verrast”, lichtte de Berghse wethouder Frank Wissink toe. “We kwamen er pas een maand of twee geleden achter. Toen pas kregen wij de uitgewerkte kaarten van de herindelingswet en zagen we dat we Bergh Autoweg kwijt raken. ‘t Was wel even slikken. ”

Ook burgemeester Paul Peters van Didam zei verrast te zijn. “Maar het is niet onlogisch. In het kader van de veiligheid komt de snelweg onder één beheer voor wat betreft brandweer, ambulance en politie. Dan is logisch dat ook Bergh Autoweg in diezelfde veiligheidsregio gaat vallen.”


Dat zal inderdaad het argument zijn geweest. En mijis het ook niet geheeld duidelijk waar dadelijk nu gemeentegrenzen liggen. Wel handig om te weren waar nu de grensen liggen en… we weten wie waar verantwoordelijkheid draagd. Ach, en movhten er op 1 jnuari bij een calamiteit twee teams er op fakomen, dan is dat natuurlijk jammer. Maar als er geen een komt, is dat natuurlijk zééér ernstig. Hier hebben we het college al een tijdje geleden omgevraagd en alles (lijkt) goed geregeld te zijn.
Ook voor die gevallen waar het de vraag is of het 1 minuut voor of na middennacht is gebeurd…


En dan nog even dit..

Wil je..

Wil je op de hoogte blijven wat er geplaatst wordt? Stuur dan een e-mailtje en je krijgt dan een e-mail wanneer een update heeft plaats gevonden. Zie het kopje Biografie voor het e-mail adres.

Auteursrechten en Gebruik van materiaal op deze website..

(C) Copyright 2002 - 2010 Renee Teunissen. Alle rechten voorbehouden, tenzij anders vermeldt
Het gebruik van teksten op deze website is toegestaan, mits voorzien van bronvermelding en als het even kan met een link naar deze website of met een deep-link naar het betrekkende stukje. Graag hoor ik van u als u mijn teksten gebruikt. Bij linken van stukjes, graag de perma-link gebruiken, omdat deze in de toekomst ook zullen blijven werken en altijd naar het juiste artikel blijven linken/wijzen!

Het gebruik van foto- en beeldmateriaal is alleen toegestaan na voorafgaand overleg. Meestal is dit geen enkele probleem, maar altijd even overleg, daar ik wil weten hoe en waar het materiaal gebruikt wordt of gaat worden. Ook is fotomateriaal vaak (nog) beschikbaar in de originele vorm en/of op afdruk kwaliteit, zonder opdruk of verstoringen.

Deze weblog is gebaseerd op de weblog software van wordpress, voorzien van uitbreidingen gevonden op het web of zelf geschreven. Layout, graphics en vormgeving (C) Renee Teunissen. Hosting, beheer en aanverwante zaken zijn in eigen beheer. Veel dank gaat uit naar mijn werkgever, PTS Software, voor het beschikbaar stelllen van de server-ruimte, internet-verbinding en bandbreedte voor al mijn websites.

Wil je (onder)delen overnemen? Neem dan even contact op. Vaak is het eenvoudiger om (onder)delen toe te sturen, dan 'domweg' alles te downloaden, decoderen, copieren, etc. Veel content wordt dymanisch opgebouwd, het zou zonde zijn om je tijd te verspillen met het uitvogelen hoe de techniek in elkaar steekt.

Tot slot: teksten, citaten, uitspraken, commentaren, etc vallen onder de (persoonlijke) verantwoordelijkheid van de schrijver/poster. Teksten kunnen bedoeld zijn om te prikkelen of een discussie te starten. Stoor je je aan een tekst, citaat, uitspraak of commentaar? Laat het dan weten via reactie-link onderaan het bericht of via een e-mail. Alle rechten voorbehouden om teksten, reacties, citaten, commentaren, etc te redigeren, kuisen en/of te verwijderen. Door deel te nemen aan deze website/weblog verklaar je hiermee akkoord.

771 queries. 3.131 || Powered by WordPress