Zondag, 8 oktober 2006

11:25 Verbaast over Motie Presikhaaf

Donderdag avond kwam ik van vakantie terug.
Na het uitpakken van auto en tassen, komt de e-mail en krant aan de beurt.
En dan blijf je jezelf verbazen. Zeker bij het lezen van het onderstaande berichtje uit de Gelderlander van donderdag 29 sept jl.

Presikhaaf aan de leiband

Door onze verslaggeefster
ZEVENAAR
De meerderheid van de gemeenteraad van Ze­venaar wil dat burgemeester en wethouders als een bok op de haverkist zitten bij Pre­sikhaaf Bedrijven.

Gisteravond werd tijdens een vergadering duidelijk dat de meerderheid van de raad het so­ciaal werkvoorzieningsschap Presikhaaf Bedrijven, waar twaalf gemeenten bij aangeslo­ten zijn, aan de leiband wil heb­ben. Een motie hiertoe was on­dertekend door de meerderheid: CDA, Lokaal Belang, de VVD en Sociaal Zevenaar, ofwel 16 van de 23 stemmen. Maar kreeg geen steun van de PvdA, Groen­ Links en Pak Aan. Dit tot ergenis van CDA’er Kees van Velzen. Te­meer daar wethouder Wim Bless, die in het algemeen be­stuur zit, had laten weten zich in de motie te kunnen vinden. „ Tijdens de commissievergade­ring over dit onderwerp was de raad nog unaniem”, aldus Van Velzen. Tonnie Gevers van de Pv­dA vindt dat Zevenaar ook naar zijn eigen rol moet kijken.


En Kees van Velsen het zegt, zo hadden we het ook afgesproken in de commissies samenleving/middelen die beide over dit onderwerp gaan. Het rare is dat de PvdA er toen nog mee eens was.

In het tweede stuk:
PvdA wil meer dan de cijfers

Vervolg van Liemers

Verder vindt Tonnie Gevers de constructie van een aantal wet­houders bij elkaar in een be­stuur niet gelukkig. „ Ik wil meer weten dan alleen cijfers over het ziekteverzuim.”

„Het is ook belangrijk vast te stellen hoe dit komt.” Het wan­trouwen van de meeste politie­ke partijen komt door ‘ vage rap­porten en rommelig rekenwerk’ over bijvoorbeeld 18,6 miljoen euro die de deelnemende ge­meenten hebben bijgedragen om Presikhaaf uit de financiële problemen te halen. Bij het werkvoorzieningsschap werken 2750 gehandicapten. Omdat de motie is aangenomen, vraagt Ze­venaar aan Presikhaaf om de ge­gevens over de bedrijfsvoering en de financiële boekhouding. Het dagelijks bestuur moet meer gebruikmaken van de ken­nis van de leden van de Raad van Advies om de bedrijfsecono­mische situatie bij Presikhaaf scherp in het oog houden. Ver­der wil de raad voor 30 novem­ber dit jaar een financiële rap­portage van het Plan Sterk zien, afgezet tegen het oorspronkelij­ke budget en de 4,5 miljoen aan­loopverliezen.


En omdat je meer dan alleen cijfers wilt, steun je de motie niet?
De motie die juist deze PvdA wethouder de mogelijkheden geeft om een vuist te maken??
De motie waar deze PvdA wethouder nog niet om solliciteerde??
En deze motie is langs alle partijen is geweest, ook de PvdA, waar iedereen zijn zegje over heeft kunnen doen en naar eigen wenst heeft kunnen aanpassen. Je vraagt je dan af waarom steun je dan deze motie niet.

Met dat gevoel van onvermogen om iets te kunnen uitrichten, samen met het hebben van vele vragen over het onderliggende rapport. Vragen die de wethouder ook niet kon beantwoorden, omdat hij ook niet de mogelijkheden heeft. Kijk en daar wilde wij - met uitzondering van de PvdA schijnbaar - juist vanaf. Wij willen dat de wethouder een dikkere vinger in de pap krijgt als het gaat om strategische keuzes voor de toekomst.

Duidelijk is wel, dat we als raad ook te doen hebben met alle gemeenteraden van alle andere deelnemende gemeenten. En deze gemeenteraden niet tegelijk vergaderen, dus geen gezamelijke beslissingen kunnen nemen. En daar zit de zwakte van het geheel. Veel hoofden die het zelfde lijf besturen. En dat vraagt om problemen. Vandaar dat de Liemerse wethouders beter moeten overleggen en eventueel alle raden - of afgevaardigden daarvan - betrekken bij een goed herstel.


Donderdag, 9 maart 2006

22:36 We krijgen een Johan Cruijf Court!

Afgelopen dinsdag was er wederom een commissie vergadering “Samenleving”. Nu begint zo’n vergadering altijd met mededelingen van het college aan de raad/commissie - door de betreffende wethouder.

Nu deelde Wethouder Wiendels mee dat Zevenaar een Johan Cruijf Court krijgt. Dit is een kunstgrasveld dat de Johan Cruijf Foundation samen met de gemeente gaat aanleggen, waar beide partijen geld bijdragen om het veld te realiseren.

Dit is natuurlijk an-sich goed en leuk nieuws, dat er zo’n veld komt om kinderen te laten sporten.

Wat wel een beetje apart is, is dat de wethouder mededeelde dat hij het gemeentelijke deel van de bijdrage wil financiëeren via het geld uit het potje van de bos-impuls komt. Nu is die aanvraag vorig jaar afgewezen omdat men niet voldoende informatie / feiten kon leveren dat de wijk ‘Het Stegenslag’ een achterstandswijk zou zijn (het zal maar over je gezegd worden). Een mening die ik overigens NIET deel.

Nu heeft men van Zevenaar één grote wijk gemaakt en daarvoor de subsidie aanvraag de deur uitgedaan. Want zo kon men wel de gewenst informatie ophoesten.. (eigenlijk best triest als je dit niet per wijk kunt)

Mijn vraag, of Wethouder Wiendels heel Zevenaar als één grote achterstandswijk ziet, was het antwoord kort en krachtig. “JA”. Over duidelijkheid geen klagen, kun je wel zeggen..

Maar ik vind het nogal wat. Dat je om 30.000 euro subsidie binnen te halen, heel Zevenaar (dis)kwalificeerd tot één grote achterstandswijk.

Lekker voor het Zevenaarse imago dat we een “Bruisende stad zijn”. En de vraag is dan ook met dit nieuwe imago wel blij mee moeten zijn…


Zaterdag, 21 januari 2006

21:53 Spookcommissie leden

Ja die zijn er. Spookraadsleden en spookcommissieleden.

Gelukkig hebben we in Zevenaar nog geen last van spookraadsleden. Raadsleden die gekozen zijn, maar nooit op een verdering komen opdagen.

Spookcommissieleden hebben we in Zevenaar wel. En wie dan wel?

Dhr F. Visser van Pak Aan.

Hij was er de eerste keer, bij zijn benoeming. En daarna heb ik hem hem nog één keer tussendoor gezien. Maar verder is hij er nooit. Spookcommissieleden noemen we deze mensen.

En wat ik er van vind? Triest. Triest vind ik het.

Of zou het zo zijn dat Pak Aan de onderwerpen in de commissie samenleving niet interessant genoeg vindt? Is dat de reden dat men telkens afwezig is?

WMO, sport, cultuur, subsidies aan verenigingen of buurt/dorpshuizen, onderwijs, ouderen zorg, Presikhaaf Bedrijven.

Of zouden de kiezers van Pak Aan zich niet druk maken over deze onderwerpen? Zoals de subsidies aan de verenigingen en buurt/dorpshuizen? Of hoe de WMO in Zevenaar geregeld gaat worden? Of de ouderen zorg?

De inhoudelijke behandeling van deze onderwerpen interesseren Pak Aan schijnbaar niet.
Anders was men er wel.

Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat je een keertje niet kunt, dat kan, maar dit loopt de spuigaten uit.

Dus, als jullie dhr Visser zien, vertel hem even waar het gemeentehuis in Zevenaar is, en dat hij daar soms verwacht wordt.

Wellicht omdat de overige commissieleden graag willen weten hoe Pak Aan er over denkt. Of hoe Pak Aan denkt de uitdagingen in Zevenaar het hoofd te bieden. Hoe we de mensen weer aan het werk krijgen. Hoe we gaan zorgen voor de ouderen in onze mooie gemeente. Hoe we de jeugd weer aan het sporten krijgen. En nog legio andere onderwerpen waar wij graag over horen hoe de kiezers van Pak Aan er over denken of er over voelen.

Dus, als jullie dhr Visser zien, vertel hem even waar het gemeentehuis in Zevenaar is, en dat hij daar soms verwacht wordt. (En dat zijn postbakje uitpuilt, dus zijn zaakjes ook niet leest, daar zeg ik maar niets over)


Zondag, 18 december 2005

17:57 Wiet-motie

Motie

Onderwerp

Het (legaal) telen van wiet door Presikhaaf Bedrijven

Toelichting

Dat de financiële problemen bij Presikhaaf Bedrijven groot zijn, behoeft geen betoog.

Een positieve bijdrage aan Presikhaaf Bedrijven zou kunnen zijn, het telen van wiet door medewerkers van genoemd bedrijf. Wij zijn van mening dat het bedrijfseconomisch gunstig is voor Presikhaaf Bedrijven en dat er op deze manier tevens een eind komt aan de hypocrisie van dit moment daar waar het gaat over het telen van wiet.

Het telen van wiet is niet alleen op de markt aanwezig als genotsmiddel, maar dient ook medische doeleinden en dat is niet minder belangrijk.

Het telen van wiet uit de illegaliteit halen is niet alleen eerlijker, maar zal ook de productie veiliger maken en een waarborg moeten zijn voor een goede kwaliteit van het product.

Uitspraak

De Raad van de gemeente Zevenaar, in vergadering bijeen op 21 december 2005, spreekt het volgende uit:
  • De raad is van mening dat indien dit voorstel wordt aanvaard daarbij betrokken dient te worden dat het vanzelfsprekend niet ten koste mag gaan van het personeel.
  • De Raad draagt het college op, om zo spoedig mogelijk dit principe standpunt van deze raad te verwoorden in het algemeen bestuur van Presikhaaf Bedrijven te Arnhem, zodat er serieus gekeken zal worden naar de mogelijkheid van dit voorstel.


En gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening
De fractie van de VVDDe fractie van Sociaal Zevenaar
Namens deze,Namens deze,
L.J. JansenP.J.M. Freriks


Zaterdag, 19 november 2005

19:02 WMO

Aankomende periode gaan we in de commisie Samenleving aan het werk met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, of te wel de WMO.

Nu is de WMO gaat 1 juli 2006 in en gaat een aantal maatschappelijke wetten vervangen / samenvoegen, waarbij de regie van veel van het maatschappelijke werk / ondersteuning bij de gemeente komt te liggen. De regering maakt - met de WMO - de gemeenten verantwoordelijk voor het maatschappelijke werk. Het werk zoals die nu - bijvoorbeeld - geregeld worden via de AWBZ (Alg. Wet Bijzonder Ziektekosten) of WVG (Wet Voorzieningen Gehandicapten). Alleen dan via een loket en georganieerd bij de gemeente.

Dit geeft de gemeente Zevenaar mogelijkheden om iedereen te betrekken bij de samenleving, een samenleving waarin iedereen kan mee doen, ongeacht leeftijd, handicap of andere beperkingen. Zoals je je wel kunt voorstellen komt er dan voor 1 juli volgend jaar heel wat op ons af. In de commissie samenleving gaan we nu in overleg met zorgvragers en zorgaanbieders. Vraag en aanbod in kaart brengen.

Zo hebben we -als commisie samenleving - om voor 29 november een (besloten) bijeenkomst te plannen met de belangenorganisaties van de zorgvragers. Clientenraden en dergelijke belangenorganistaties komen aan het woord om hun visie op de WMO weer tegeven. Om aan te geven waar de gemeente haar accenten zou moeten leggen.

Praten we dan ook met mensen die de zorg krijgen / nodig hebben?
Dat mag toch vanzelfsprekend zijn.

Er komen nog heel wat (openbare) commissie vergaderingen waarbij je kunt inspreken, of voor/na de vergadering commissieleden kunt aanspreken. Naast dat natuurlijk de telefoon aan staat, en de mailbox altijd open staat - en is zeer zeker groot genoeg is - om al jouw zorgen over de WMO kwijt te kunnen.
Natuurlijk mag je ook hier op de site/weblog reageren over juist die dingen die je zeer zeker in de WMO geregeld wilt zien. Mag je? Heel graag!!!

Laat je horen hoe de gemeente om moet gaan met de zorg.
Wat hoort er in en wat niet?

Ter info,
De VVD heeft tijdens de kaderbegroting een amendement (wijzigingsvoorstel) ingedient die het mogelijk moet maken om kleine aanpassingen in het huis weer vergoed te krijgen. Denk hier bij aan een aangepaste kraan tot een fiets met hulp motor. Relatief kleine aanpassingen die we via de WVG kunnen regelen, ook al gaat dit verder dan strikt (wettelijk) noodzakelijk zou zijn.

Gelukkig hebben we de rest van de gemeente raad meegekregen en dus deze wijziging er door weten te krijgen. Nu kunnen we vanaf volgend jaar mensen met kleine problemen in huis het leven weer iets gemakkelijker te maken.


Woensdag, 16 november 2005

23:12 Afscheid Hans Uilenhoed

Eigenlijk hoeft er niets over gezegd te worden..
 
Het afscheid van de SP uit de Zevenaarse commissies, deze week maakt Hans Uilenhoed een “afscheidstoer” langs alle commissies.
 
Gisteravond nam Hans Uilenhoed afscheid van de commissie Samenleving, de commissie waar ik zelf lid van ben.
 
Ik zal het geluid van Hans missen tijdens de commissievergaderingen.
 
 
 
 
 
 
 
 


Vrijdag, 11 november 2005

20:45 Zorgen om de zorg

Wat moeten we toch met al die fusies in het wereldje van de zorg? Recent was in de krant te lezen, onder het kopje OUDERENZORG: Verpleeghuis en Diafaan werken aan samengaan:
Door onze verslaggeefster
ZEVENAAR

Zorgorganisatie Diafaan en Verpleeghuis Zevenaar willen per 1 januari 2007 fuseren.

Door de fusie ontstaat de grootste zorgorganisatie van de Liemers met elfhonderd medewerkers. De verwachting is dat deze organisatie in de toekomst verder zal groeien.

Diafaan is de overkoepelende organisatie van zeven verzorgingshuizen in de Liemers. Het gaat om Lobede in Tolkamer, Thuvine in Duiven, Kelsehof in Didam, Pelgrom en Subenhara in Zevenaar, De Wilgenpas in Westervoort en De Pannerd in Pannerden.

Verpleeghuis Zevenaar is nu nog onderdeel van de Alysis Zorggroep, waar ook de ziekenhuizen in Zevenaar, Arnhem en Velp onder vallen. Om de fusie met Diafaan mogelijk te maken, wordt het verpleeghuis uit de Alysis groep losgeweekt. Gisteren tekenden Will ten Westeneind van Diafaan en Leon van Eijk van Alysis de intentieverklaring om tot een fusie te komen.

Toen enkele jaren geleden Alysis ontstond, was eigenlijk al duidelijk dat Verpleeghuis Zevenaar dichterbij de ouderenzorg staat dan bij een ziekenhuis, zo zei Van Eijk. In de loop van de jaren werd dat steeds duidelijker. In het verpleeghuis staat tegenwoordig het wonen van hulpbehoevende ouderen veel meer centraal dan behandeling, zoals in een ziekenhuis.

Diafaan en Verpleeghuis Zevenaar trekken ook al enige tijd met elkaar op om de ouderenzorg in de Liemers te vernieuwen. Ouderen willen zo veel mogelijk en zo lang mogelijk in hun eigen omgeving blijven wonen. De verzorgingshuizen veranderen van instituten in zogeheten woon/ zorg/ servicezones van waaruit 24 uurs zorg geboden kan worden. Ook ouderen die ernstig hulpbehoevend zijn kunnen er blijven wonen, doordat Verpleeghuis Zevenaar dependances krijgt in de diverse plaatsen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij Thuvine in Duiven, Lobede in Lobith en Meulenvelden in Didam. Meulenvelden wordt het nieuwe onderkomen van de bewoners van het huidige woonzorgcentrum Kelsehof in die gemeente.

De verwachting is dat er in toekomst een steeds groter beroep gedaan wordt op zorg. Dit omdat, zoals overal in Nederland, de bevolking van de Liemers in een rap tempo vergrijst. De verwachting is dan ook, aldus Ten Westeneind dat er in de toekomst veel extra werknemers nodig zijn bij de nieuwe instelling.

Alleen al voor het vernieuwende Thuvine wordt een uitbreiding van vijftig fulltimebanen verwacht. „Het is dus geen fusie die banen gaat kosten”, aldus Van Eijk en Ten Westeneind.


En om die fusies maak ik me wel zorgen.
Zorgen om de zorg, zou je zo wel kunnen zeggen.
Fusies en dus het ‘groot’ worden van dergelijke organisaties zetten de bestuurders van een organisatie op een zodanige afstand dat het risico groot is dat men meer met besturen bezig is dan met het regelen zorg. En dat het op de zoeg op een fatsoenlijk niveau op de juiste plaatst terrcht komt.

Daarnaast speelt nog een ander thema.
En dat is het thema dat hier nu “machtsblokken” gebouwd worden waar je straks als afnemer van de aangeboden zorg maar even tegenop moet knokken. En ook als je gemeente zal je niet snel sterk staan tegenover dergelijke grote organisaties, omdat je op zoveel vlakken met ze te maken hebt en bijna niet om ze heen lijkt te kunnen.

Mede daarom zal het goed zijn dat we bij de invoering van de WMO en dus bij het nieuwe inrichten van het zorgstelsel voor Zevenaar heel erg goed in de gaten houden waar we het nu over hebben en voor wie we het doen. Dat de aanbieders indienste moeten staan van de afnemers.
En niet anders om - want die zorg bekuipt me regelmatig.


Donderdag, 22 september 2005

06:07 Subsidies…

Vnadaag wordti nde krant verslag gedaan van de commissie vergadering Samenleving, een van de meest uispringen stukjes is Angerlose dorpshuizen zijn gered
Meerderheid Zevenaarse raad wil de zaaltjes in de kernen Lathum en Angerlo overeind houden

Door onze verslaggeefster
ZEVENAAR

Een meerderheid in de Zevenaarse gemeenteraad vindt het ontoelaatbaar de subsidiekraan voor de dorpshuizen in Angerlo en Lathum dicht te draaien.
Puur kiezersbedrog, zo vinden PvdA, Lokaal Belang, Sociaal Zevenaar en Pak Aan. Deze partijen ( samen een meerderheid) hebben geen bedenktijd meer nodig. Zij stemmen op woensdag 28 september tegen het bezuinigingsvoorstel van burgemeester en wethouders uit de zogeheten ‘ Kadernota’. B en W willen de subsidies voor deze dorpshuizen per 2007 stopzetten. De dorpshuizen krijgen samen 23.000 euro per jaar.
De korting op de twee dorpshuizen in de voormalige gemeente Angerlo is een van de vele bezuinigingsvoorstellen die moet voorkomen dat Zevenaar in financiële problemen komt. B en W vinden deze keuze gerechtvaardigd, omdat andere dorpshuizen ook geen subsidie krijgen. De meerderheid van de raad vindt het not done de dorpshuizen niet langer te ondersteunen.

In de verkiezingstijd vóór de gemeentelijke herindeling tussen Angerlo en Zevenaar riepen de politieke partijen om het hardst de voorzieningen in de Angerlose dorpen overeind te houden. „ Hoe groter Zevenaar wordt, des te kleiner het hart”, vindt Tonnie Gevers van de PvdA. Groen­ Links heeft nog bedenktijd nodig
.
Het CDA ziet het belang van de dorpshuizen in, maar geeft er de voorkeur aan de verenigingen te subsidiëren zoals dat ook bij Babberichse clubs gebeurt. Gelijke monniken, gelijke kappen, vinden de christendemocraten. Geef je de verenigingen meer armslag dan kunnen ze ook een hogere zaalhuur betalen. Alleen de VVD ( twee zetels) steunt het voorstel van B en W.

Tonnie Derksen, bestuurslid van dorpshuis De Meent in Angerlo noemt het ‘een goed plan’ van de meerderheid van de raad om volgende week tegen het voorstel te stemmen om de subsidie stop te zetten. De Meent krijgt jaarlijks 11.000 euro.

Volgens Derksen is De Meent het bindend element in de dorpsgemeenschap. In De Meent vinden alle belangrijke activiteiten van Angerlo plaats: van het sinterklaasfeest en carnaval tot en met de oranjefeesten. Daarnaast is De Meent de thuisbasis voor alle Angerlose verenigingen. „Als je de subsidie stopzet, doe je De Meent de das om”, zegt hij.

Bestuurslid Janny Derksen van Het Gebouw in Lathum durft pas opgelucht adem te halen als het raadsbesluit echt is gevallen dat dit dorpshuis de 12.000 euro jaarlijks mag houden.

Eerst zien, dan geloven, is haar motto. „ Niet alleen de gemeente draagt bij, ook de kerk betaalt mee”, zegt ze. „ Waar zie je dat nog? Stel dat de gemeente afhaakt, dan vrees ik dat de kerk dit voorbeeld zal volgen. De kerk heeft ook niet zoveel geld. En dat de verenigingen alle kosten op zich moeten nemen, dat zie ik niet gebeuren.” Het Gebouw is het enige zaaltje in het dorp Lathum, met zevenhonderd inwoners. Alle schoolvergaderingen, verenigingsavonden en condoleances na begrafenissen vinden daar plaats.


Nu kan ik me vergissen maar ik hoorde toch ook nog iets anders. De VVD ondersteund de woorden van CDA wethouder Wiendels, die stelde,

“Als je in de kernen van de oude gemeente Zevenaar de dorpshuizen niet subsidieert, dan moet je dat in de kernen van de oude gemeente Angerlo ook niet doen. Men kan in Babbrich rond komen, dus waarom zou dat in de ‘Angerloose’ kernen ook niet kunnen?”

Ga je kijken naar verhuur tarieven van onder de 4 euro per uur, zoals de Wethouder deze noemde, dan vraag ik me werkelijk af of een verhoging naar 7 dit gelijk voor alle verenigingen het water naar de lippen zal doen stijgen.

De wethouder rekende voor dat een bezuiniging van 12000 euro neerkomt op minder dan 50 cent per lid per week. En dat zou toch te over zien moeten zijn. Daarnaast zegde hij toe dat als hieruit blijkt dat een vereniging dit niet kan behappen, dat hij dan met ze in gesprek zal gaan en kijken hoe dit opgelost kan worden.

En dat durf ik wel te ondersteunen hoor…. en vind het ook dapper van het college dat men zo realistisch tegen zaken durft aan te kijken EN te dit ook nog zo voor het voetlicht durft te brengen.

Maar Janny Dercksen heeft helemaal gelijk. De commissie samenleving is er toch een van vele mooie woorden, maar als het op daden (de centen) aankomt, dan blijken die mooie woorden meestal niets waard te zijn.

Ik durf ook gerust de stelling aan dat de bezuiniging gewoon door zal gaan. Al was het maar omdat men dan ook de overige dorpshuizen zal moeten subsidieren - zie hier het gelijkheidsbeginsel - en daar is zeer zeker geen geld voor.

Daarom ben ik ook duidelijk en vind dat je niet iets in de commissie roepen waarvan je al weet dat er je later op terug moet komen.

Na - natuurlijk - zwaar wikken en wegen…. Want sluitend moet die worden, die begroting.

Met een kleine kant tekening, ik ben wel benieuwd hoe de andere kleine partijen dit gaan doen.
Ik hoor - vooral van de linkerzijde - wat men wel wil en waarop vooral niet bezuinigd mag worden.
Ik hoor niemand uit de linkerhoek die zegt “Daarmee mag je wel mee stoppen”.

Het links-Zevenaar sieren als ze een tegen-begroting zouden presenteren en ook een die (enigsinds) sluitend is.

Keuzes maken is niet alleen roepen wat er niet af mag, maar ook de moed hebben impopulaire maatregelen te nemen en te zeggen wat niet meer hoeft of kan.

Tot slot, de PvdA riep tijdens de vergadering wel erg hard tegen haar eigen wethouder dat het allemaal anders moet. En dit zo echt niet kan en dat er echt geen geld af kan. Heb dan ook gesteld, dat als je het er zo mee on eens bent, dan kun je nog altijd uit het college stappen.

Ik vraag me dan ook werkelijk af hoeveel steun de PvdA wethouder dan ook nog heeft van zijn fractie, als ik zo de woorden hoor in de commissie. Alle keuzes die hij op zijn beleidsterrein in het college maakte, daar was men het niet mee eens.

Misschien is dat ook wel de reden waarom de PvdA Wethouder Bless ook zoveel symathie oproept, het is een man met veel realisme, ontdaan van PvdA dogma’s of nog niet geinfecteerd door.


Donderdag, 17 februari 2005

13:40 Rust en dilemma’s

“Wat is het toch rustig op je site, ben je ziek?”, vroeg Hans Uilenhoed (SP) gisteravond bij een bezoekje aan de commissie Ruimte.Was daar even naar toegegaan omdat er een presentatie over de werking van het Grondbedrijf en de daar aan gerelateerde zaken.

Nee, ik ben niet ziek, maar door mijn werk in Veldhoven, is het gewoon druk en vooral veel onderweg tussen Veldhoven en Zevenaar (112 KM). En natuurlijk vraagt het commissie werk voor de commissie samenleving veel aandacht, omdat veel werk over welzijn, zorg, gezondheid, sport en cultuur nieuw voor me zijn. Hiervoor was mijn insteek meer automatisering en financiën, zaken die ik in mijn opleiding heb gehad. De “zachte sector” zoals men de welzijnsector ook wel noemt is dus betrekkelijk nieuw voor me. En dat betekent dat je veel tijd besteed aan het opnieuw bekijken van onderwerpen uit de vorige raadsperiode, maar dan met een “welzijnsbril”, in plaats van een financiële. Leuk om te doen, maar het vreet tijd, en dan komt gewoon de weblog toch een beetje op de tweede plek. Je moet tenslotte wel je prioriteiten stellen, of niet dan. Daarnaast is het ook gewoon leuk om het nog eens te bekijken.

Overigens was er afgelopen dinsdag de tweede commissie vergadering Samenleving. Daar kreeg ik te horen dat dat Wethouder Wiendels met een dilemma zat.

Hij had het over de mogelijkheid om deel te nemen aan de BOS-impuls(Buurt, Onderwijs en Sport impuls), als voorzetting van het breedte sport initiatief. Deze breedtesport regeling heeft er voor gezorgd dat er mogelijkheden kwamen voor sport in de buurt, zoals de verharde sportveldjes in de wijken, waarop kinderen kunnen spelen en sporten, waarvan het rijk 50% vergoed en de gemeente de overige 50%.

BOS-impuls versterkt samenwerking sportverenigingen en gemeenten
De BOS-impuls biedt kansen voor zowel gemeenten als sportverenigingen. Onder regie van gemeenten kunnen sportverenigingen samen met de school en de buurt projecten opzetten om zogenaamde kwetsbare jongeren meer aan het sporten te krijgen. Hiervoor stelt het ministerie van VWS de komende zes jaar 80 miljoen euro beschikbaar.
Waar ligt nu het dilemma van de wethouder, want dit klinkt als een goed plan. De wethouder weet dat Zevenaar krap bij kas zit en dat het aanvragen (en voorbereiden) van de subsidie aanvraag zelf al 8000 euro kost. Deze subsidieaanvraag wordt uigevoerd door de Gelderse Sport Federatie, met als kanttekening, dat als de subsidie wordt toegekend, de gemeente de 8000 euro terug krijgt. Alleen ben je daar mee niet mee, want je krijgt maar 50% van de projecten gesubsidieerd en de andere 50% moet je als gemeente er zelf bij leggen. En als je als raad dat niet zou willen, dan is het natuurlijk onzin om geld uit te geven voor een onderzoek en er daarna niets mee doen.

En de raad beslist, dus ik begrijp de wethouder wel, dat hij polst of de commissie positief denkt en zodat ze hem straks niet afschiet voor het uitgeven van 8000 euro voor iets wat de raad niet zou willen. Nu het dilemma is dat hij de dag er op moest beginnen met de aanvraag, omdat men anders niet optijd klaar zou zijn..

Dit is natuurlijk een zeer goed initiatief, alleen is het mij nog niet duidelijk of hier dadelijk uberhaubt geld voor te vinden is en omdat het over meerdere jaren gaat, moet je het wel afdekken en ergens anders geld weghalen. Daarnaast kon de wethouder nog niet aangeven om hoeveel geld het werkelijk gaat dat structureel in de begroting gevonden zal moeten worden. Ja, hier komt de financiele pet uit de vorige raadsperiode weer naar voeren.

Dus dat is nogal een vraag waar je niet zomaar lekker populistisch “Ja!” op zegt. Natuurlijk willen gebruik maken van dergelijke regelingen, maar als simpel weg het geld er niet voor is, waarom zou je dan gaan onderzoeken? Want ook al krijg je subsidie, je moet steeds zelf geld in de begroting vinden. Dus moet je minimaal even de tijd krijgen om te kunnen kijken of er geld te vinden is.
Met andere woorden, om dan even binnen een minuut ja te zeggen ging mij wat ver. Want de wethouder wist het toch wel eerder dan dinsdag avond 19:30 dat hij met dit dilemma naar de Raad / commisie zou moeten komen? Dan had hij toch ook wel even een e-mail de deur uit kunnen doen, en niet ten 11e ure de commissie voor het blok zetten. Een suggestie om even te wachten om even wat kunnen nazoeken, en dan via het presidium er op terugkomen, daar was geen tijd voor.

Schijnbaar was ik de enige die vind dat je je nooit onder druk moet laten zetten, tenzij er levens op het spel staan, en anders gewoon even moet nadenken voordat je “Ja” zegt. En daar dus ook even de tijd voor neemt. Dus ben ik er bij gebleven dat ik het eerst wilde terugnemen voordat ik in iets dergelijks toe stem. Gelukkig voor de wethouder lukte het wel alle anderen te overtuigen om dit te doen. Schijnbaar is een korte inleiding, zonder controleerbare stukken of de wetenschap over hoeveel geld je uiteindelijk voor meedere jaren gaat toezeggen voldoende om dergelijke zaken toe te zeggen. Goed politiek spel van de wethouder, alleen of je hier gelukkig mee moet zijn……

Ps,
De effecten en evaluatie van de breedtesport moeten nog uitgewerkt en gepresenteerd worden. Zo ook de effectiviteit er van wat het heeft opgeleverd voor de gelden die er in zijn gestoken. Dus nu al een project in dezelfde lijn uitzetten, terwijl je nog niet weet of het vorige effectief was, is ook wel iets waar je wat van kunt vinden - toch?

Overigens, lijken wethouders soms net kleine kinderen die proberen of ze nog ergens wat snoepjes of extra zakgeld kunnen lospeuteren. Mijn standpunt is in het algemeen zo, als er geen mensen aan dood gaan, dan had je maar op tijd moeten informeren. Dus zal mijn antwoord meestal zijn “NEE”. Want in deze tijd is een email zo gestuurd en had dilemma er niet hoeven zijn.


Woensdag, 19 januari 2005

11:53 Kort door de bocht ?

Gisteravond, in de commissie ‘Samenleving’ kwam de opschaling van het openbaar onderwijs aan de orde, of te wel de bestuurlijke fusie van de openbare scholen in De Liemers (Duiven, Westervoort en Zevenaar) en Rheden. Samen goed voor grofweg 4000 leerlingen. Deze grootte zou voldoende moeten zijn om - bestuurlijk - goed te kunnen werken en voldoende reserve capaciteit te hebben voor als docenten niet beschikbaar zijn (ziekte, vakantie, studie, etc).

Nu is er ooit ook een gedachte geweest om de openbare scholen - bestuurlijk - te laten fuseren met het bijzonder onderwijs. Dus een schoolbestuur waar zowel - in dit geval - christelijk onderwijs onder valt, als het openbaar onderwijs. En dat moet je - denk ik - niet willen. Nu wilde het bijzondere onderwijs ook al niet, omdat zij de fusie tussen de verschillende schoolbesturen nog niet zolang geleden hebben doorgevoerd en dus nog bezig met het veranderingsproces in de organisatie.
Los daarvan, kan ik me niet voorstellen dat het het openbaaronderwijs ten goede zou komen als er een bestuur zou zijn dat de scpeter zou zwaaien over beide typen scholen. met als argument dat het - naar mijn mening - een illusie is om het bestuur te vragen met even veel passie te werken aan een school met en zonder geloofsovertuiging.

Nu stelde ik dat ik het prettig vond om te horen dat een fusie van het openbaar onderwijs met het bijzondere onderwijs geen doorgang kon vinden, omdat ik er van overtuigd ben dat dit geen goede oplossing is. Bestuurders met een overtuiging dat bijzonderonderwijs ‘het beste is’ moet je niet vragen om openbaar onderwijs sturing te geven en vise versa. Bijzonder onderwijs is heel anders dan openbaar, dus moet je dat niet willen mengen.

Jan Kadijk (CDA) vond deze stelling te kort door de bocht en wilde daarover graag in discussie, maar zoals je in het vorige stukje hebt kunnen lezen, werd (bijna) iedere vorm van discussie tussen commissieleden onmogelijk gemaakt. Werd er zelfs behoorlijk frustie van.

Nou ja, Jan wilde best met mij hierover in discussie over het internet, dus die kans krijgt hij nu ;)

Laat ik wel bij zeggen dat ik helemaal niets heb TEGEN welke vorm van onderwijs dan ook. Of het nu bijzonder of openbaar is. BEIDE zijn goed dat ze er zijn en hoeven met elkaar de concurrentie niet aan. Dus dat is de discussie niet. Vind alleen dat je beide niet door een bestuur kunt laten besturen. En je dat dus niet moet willen.


Dinsdag, 18 januari 2005

22:20 Mond dood???

In de commissie Samenleving van vanavond..

Eerst de belofte (of de eed) en daarmee was de formele van de avond gebeeurd, zou je zo zeggen..
Soms een punt om even over te discussieëren.. en dan houdt de voorzitter mensen tegen (de eerste) interruptie te plaatsen. Bij mij ook. Mocht niet reageren op woorden van anderen.

Wel als de wethouder aan het woord was, maar niet onderling tussen de commissieleden.

Wat nu dualisme?
Nah..


En dan nog even dit..

Wil je..

Wil je op de hoogte blijven wat er geplaatst wordt? Stuur dan een e-mailtje en je krijgt dan een e-mail wanneer een update heeft plaats gevonden. Zie het kopje Biografie voor het e-mail adres.

Auteursrechten en Gebruik van materiaal op deze website..

(C) Copyright 2002 - 2010 Renee Teunissen. Alle rechten voorbehouden, tenzij anders vermeldt
Het gebruik van teksten op deze website is toegestaan, mits voorzien van bronvermelding en als het even kan met een link naar deze website of met een deep-link naar het betrekkende stukje. Graag hoor ik van u als u mijn teksten gebruikt. Bij linken van stukjes, graag de perma-link gebruiken, omdat deze in de toekomst ook zullen blijven werken en altijd naar het juiste artikel blijven linken/wijzen!

Het gebruik van foto- en beeldmateriaal is alleen toegestaan na voorafgaand overleg. Meestal is dit geen enkele probleem, maar altijd even overleg, daar ik wil weten hoe en waar het materiaal gebruikt wordt of gaat worden. Ook is fotomateriaal vaak (nog) beschikbaar in de originele vorm en/of op afdruk kwaliteit, zonder opdruk of verstoringen.

Deze weblog is gebaseerd op de weblog software van wordpress, voorzien van uitbreidingen gevonden op het web of zelf geschreven. Layout, graphics en vormgeving (C) Renee Teunissen. Hosting, beheer en aanverwante zaken zijn in eigen beheer. Veel dank gaat uit naar mijn werkgever, PTS Software, voor het beschikbaar stelllen van de server-ruimte, internet-verbinding en bandbreedte voor al mijn websites.

Wil je (onder)delen overnemen? Neem dan even contact op. Vaak is het eenvoudiger om (onder)delen toe te sturen, dan 'domweg' alles te downloaden, decoderen, copieren, etc. Veel content wordt dymanisch opgebouwd, het zou zonde zijn om je tijd te verspillen met het uitvogelen hoe de techniek in elkaar steekt.

Tot slot: teksten, citaten, uitspraken, commentaren, etc vallen onder de (persoonlijke) verantwoordelijkheid van de schrijver/poster. Teksten kunnen bedoeld zijn om te prikkelen of een discussie te starten. Stoor je je aan een tekst, citaat, uitspraak of commentaar? Laat het dan weten via reactie-link onderaan het bericht of via een e-mail. Alle rechten voorbehouden om teksten, reacties, citaten, commentaren, etc te redigeren, kuisen en/of te verwijderen. Door deel te nemen aan deze website/weblog verklaar je hiermee akkoord.

411 queries. 1.262 || Powered by WordPress